Från folkkär sport till big buisness

Öppna mål när fotboll analyseras

Senaste numret av "Brand".

TIDSKRIFT Anrika anarkistiska tidningen Brands senaste nummer (4/2014) handlar om fotboll, ett ämne som redaktion och läsekrets förmodligen hade funnit liten anledning att lyfta för två decennier sedan. I så måtto är temanumret ett uttryck för det som flera av texterna kretsar kring: Fotbollens förvandling från stor sport till allmän angelägenhet och big business.

Försöken att tränga bort ståplatspubliken till förmån för köpstarka ”konsumenter”, behandlingen av aktiva supportar som andra klassens medborgare samt kampen för 51 procents-regelns bevarande beskrivs. Därtill uppmärksammas projekt som ”Fotbollssupportrar mot homofobi” och ”Fotboll för alla” i positiva ordalag. Det är inget fel på texterna i sig, men de innehåller inget nytt. Att betrakta fotbollen i ett större samhälleligt sammanhang är sedan länge självklart inom seriös sportjournalistik, samtidigt som artiklar i sådan anda inte sällan syns på de stora kultursidorna.

Redaktionen gör därmed avkall på den anarkistiska ambitionen att publicera sådant man inte finner någon annanstans, alltså där ”liberal censur” råder. På samma sätt är de internationella utblickarna – så som reportagen om olika radikala Ultras-grupperingars roll i Turkiets och Egyptens utomparlamentariska politik – bra men välbekanta. Ett underbart undantag utgör Moa Candils intervju med ”Eve” om fotbollens funktion som lesbisk frizon i Malawi och andra afrikanska länder.

Temanumrets redaktörer avvisar med övertygande argument tanken på att ideologi och idrott går att hålla isär och Gabriel Kuhn pläderar för att vänstern måste tillvarata fotbollens oändliga politiska potential.

Däremot följer ingen fördjupning av Terry Eagletons tankar om att fotbollen som folkets crack och kokain omöjliggör politisk förändring, eller av följderna av att antifascister firmafajtas sida vid sida med aktivister från högerkanten.

Visst slår Brand-redaktionen en och annan precis passning, men för verklig framgång på fotbollsplanen krävs mer av frejdigt risktagande och smärtsamma närkamper.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.