Ett offentligt rum utan kvinnohat

Girls-feminismen kommer som ett brev på e-posten

"Lenny är din vän Lenny älskar dig".

Med det lite sektartade tilltalet lanseras Girlsskaparen Lena Dunhams första nyhetsbrev Lenny letter.

Ja, ni läste rätt. Den retro form av digitala kungörelser som Carl Bildt mejlade ut på 90-talet har blivit hipp igen, bland kändiskvinnor. Såväl hipstermamman Miranda July som Gwyneth Paltrow e-postar sina fans.

Lenny görs av Dunham och Girls-producenten Jennifer Konner, och hamnar mitt i Manhattan-feminismens mittfåra: I första brevet en intervju med Hillary Clinton som bland annat kretsar kring hennes omsusade Donna Karan-klänning och en kolumn om inneämnet nummer ett just nu, alltså mens.

Besvikelsen är störst över bristen på subtil Girls-humor. I stället ännu ett livsstilsprojekt som ska få kvinnor att känna sig fina och duktiga och sugna på att köpa designerjunk (så ser affärsmodellen bakom ut). Samtidigt är det nåt i formatet som känns befriande. Genom att signa upp på nyhetsbrevet blir man inte bara en del av en värld som älskar Lena och allt det Lena älskar (aborträtten, rosa slingor, byxdress).

En Lennyläsare får något så unikt som ett offentligt rum utan klickhets och hatkommentarer om ens vitala kroppsdelar.

Nåt får mig att tro att både jag och feminismen mår bra av det.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln