”Doldisen” som läses av miljoner

Tottes skapare Gunilla Wolde blev 75 år

Gunilla Wolde, författaren och illustratören bakom ”Totte”- och ”Emma”-böckerna gick bort i förrgår efter en tids sjukdom.

Säg ”Totte” och alla tänker på en tecknad liten pojke med pigga ögon.

Nu har hans skapare Gunilla Wolde gått bort efter en tids sjukdom. Hon blev 75 år.

Medan Totte och hans efterföljare Emma har blivit välkända figurer runt om i världen så förblev Gunilla Wolde en kvinna som inte gjorde mycket väsen av sig i offentligheten.

Till och med när hon var som mest produktiv ­kallades hon för ”doldis” i pressen.

I förrgår somnade hon in i sitt hem på Öland. Och säkert är att hennes unika bilderböcker nu kommer att få ett uppsving. Igen. Även om de faktiskt ­varit ständigt populära genom decennier och generationer. Och självklart har de avancerat till Youtube.

Den allra första boken om Totte kom 1969, och följdes i rask takt av nio till.

Inspirationen fick Gunilla Wolde från sin egen son Per. Hon har berättat i intervjuer att det var så mycket krångel när han skulle klä på sig och gå till dagis att hon började rita enkla teckningar till honom om hur det skulle skötas.

Hon var nämligen illustratör från början, utbildad på Konstfack. När hon kom på idén att skicka teckningarna till ett förlag fick hon uppmaningen att skriva till också.

Sagt och gjort. Succén var ett ­faktum. Föräldrar och barn ­älskade böckerna. Genom åren har de översatts till 15 språk. I dag kan bland andra ­kinesiska, somaliska och franska ­läsare ­kunnat njuta av dem.

I slutet av 1970-talet och början av 1980-­talet blev Gunilla Wolde den mest lånade svenska författaren efter Astrid Lindgren och Elsa Beskow.

Själv minns jag historierna om Totte och hans kompis Malin både från när jag var liten och när jag sedan läste dem med mina egna barn, i sällskap av en skön nostalgisk känsla.

Böckerna om Totte kom precis i rätt tid, när barnkulturen skulle handla om verklighet och realistisk vardag. I ”Totte badar”, ”Totte städar”, ”Totte går till doktorn” och de andra kunde små barn känna igen sig i vanliga situationer i sina ­egna liv. Humorn var också viktig, de skulle vara roliga att läsa.

Ämnena och de enkla teckningarna väckte debatt när de kom. Torftigt! tyckte en del. Andra hyllade dem.

Inte minst boken där Totte och Malin tar av sig kläderna - för att på självklart 1970-talsmanér inse att de trots allt är ganska lika - orsakade starka känslor. Men Gunilla Wolde stod fast: Hon ­ville inte ändra i den ens när andra länder tyckte att den var på tok för oanständig.

Nej, naturligt skulle det vara. Kanske fnös Gunilla Wolde åt dagens långlivade trend i barn- och ungdomslitteraturen med övernaturligheter som fantasy och vampyrer, så långt från realistiska tandläkarbesök och dammsugning det går att komma. I en intervju i Aftonbladet 1979 berättade hon att hon irriterade sig på det konstlade innehållet i många ­barnböcker, att ”verkligheten ramlat bort”.

- Jag är en vanlig människa som tröttnade på alla dåliga barnböcker. Jag får inspiration från det nära inpå mig. Väldigt mycket i böckerna hämtar jag från ­mina egna barn.

När sonen blivit för stor för att vara Tottes förebild skapade Gunilla Wolde tio böcker om Emma, som utgick från hennes egen barndom.

Hon berättade att hon ibland kände sig åsidosatt när hon fick ett små­syskon, och att hon var en stark tjej som ofta var ”tvärtemot”.

1975 recenserades Emmaböckerna så här i Aftonbladet:

”Det finns inte ett enda ljug i de här böckerna och det är otroligt hur GW lyckats att med några få enkla streck göra sina figurer till levande små personligheter”.

Jo, det är tydligt att det var en annan GW som regerade på ­kultursidorna på den här tiden … Men pr-maskineriet kring för­fattare fanns inte alls på samma sätt under de här åren, och trots att ­Gunilla Wolde sålde miljontals böcker förblev hon relativt okänd.

I ett porträtt i Aftonbladet 1979 ­berättas om hennes försäljningsframgångar, och rubriken säger allt: ”Gunilla Wolde - vem är det?”

Wolde fortsatte att utgå från sitt eget liv och skrev bland annat en rad hästböcker, eftersom hennes familj hade hästar.

Även i den genren ville hon ”bort från det förljugna och sentimentala”. Hon ­arbetade också som illustratör, till exempel i Aftonbladet under signaturen ”­Gulle”.

Men även långt efter att Gunilla Wolde ­slutat teckna Totte fortsatte han att ha en särskild plats i hennes hjärta.

I en intervju med TT i samband med hennes 75-årsdag ­förra året sa hon:

- Jag känner en oerhörd kärlek till den ungen.

Vad?

Barnboksförfattaren och illustratören Gunilla Wolde föddes 1939 i Göteborg och bodde senare bland annat i Stockholm.

De sista åren bodde hon på Öland.

Hur?

De tio böckerna om Totte (för riktigt små barn) och de tio om Emma (för 3-5-åringar) gjorde succé i flera länder, och blev också tv-serier. Under många år var Gunilla Wolde en av de mest utlånade författarna på svenska bibliotek.

Varför?

Förra året gav Natur & ­Kultur alla böckerna om Totte och Emma på nytt. Enligt för­laget har försäljningen varit jämn under åren. Den bok som sålt allra bäst är ”­Totte badar”.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.