Mystiskt rop efter konsten som redan finns

Redaktören för Axess, Johan Lundberg, försvarar i gårdagens Dagens Nyheter sina konstskribenter genom att räkna upp deras imponerande cv:n.

Men en dunkel tanke blir inte mindre dunkel för att den tänkts av en professor och i Axess senaste nummer har Lundbergs professorer onekligen målat in sig i ett mycket obskyrt hörn av konstdebatten: Dagens bildkonst är inte ”lojal med skönheten”, skriver de och menar att konsten sviker sina andliga förpliktelser. ”Upplevelsen av skönhet växer ur en ödmjuk känsla av harmoni mellan den omgivande världen och våra inre behov, och strävar mot en högsta enhet med det transcendentala”, förklarar Roger Scruton (professor).

Det hela är väldigt mystiskt. För exakt den konst Axess efterlyser har ju på senare år blivit fullkomligt dominerande på konstmarknaden. Den har erövrat allt fler museer och gallerier och säljs till allt högre priser. Den kallas design, numera pratar man till och med om design-art och den skapas utifrån den oförfalskade tron på att ett konstföremål ska vara just skönt och harmoniskt.

Dessutom är den synnerligen andlig. Inom heminredningsreligionen feng shui strävar man just efter att uppnå harmoni mellan de vackra tingen i omgivningen och våra inre, transcendentala behov.

Kan det vara så att Lundberg och Scruton i grund och botten menar att världen behöver fler myranstolar och inomhusvattenfall? Jag hoppas inte det.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.