Kvinnorna är den nya poddpubliken

Patrik Syk nördar ner sig i statistiken

”Hurra! Årets Infinite dial från Edison Research har kommit!” sa nog ingen, utom kanske jag då.

Men håll i er för nu blir det lite nördigt.

Undersökningen Infinite dial från företaget Edison Research är den äldsta och mest omfattande undersökningen kring mediakonsumtion i USA. Den mäter allt kring hur, när och varför vi konsumerar media som vi gör. Och inte minst, den har en helt egen avdelning vid namn ”Online audio” som såklart innehåller en rejäl överblick över amerikanernas podcastlyssnande, något som tenderar vara väldigt nära våra egna svenska lyssnarbeteenden.

Och lyssnas det gör det.


Andelen amerikaner som lyssnat minst en gång på ljudmedia (musiktjänster, podcasts, ljudböcker eller radio) via internet den senaste veckan var 57 procent i år jämfört med 53 förra året och 44 procent 2015.

Lyssningen har alltså ökat med nästan 30 procent på bara tre år. Av dessa  är nästan en tredjedel (17 procent av befolkningen) podcasts. Intressant är också att de som lyssnar på podcasts varje vecka lyssnar mycket. Det genomsnittliga antalet avsnitt som konsumerades per vecka var sju och hela 14 procent uppgav att de lyssnade på elva eller fler.

Och så långt är väl allt ganska väntat.

Lyssningen ökar i takt med att tekniken blir bättre, mer tillgänglig och att medvetenheten om fenomenet podcast ständigt ökar.


Men tittar vi lite noggrannare hittar vi en detalj som är mer intressant än kanske någon annan.

Ökningen av lyssnare består till en klar majoritet av kvinnor.

Och tittar man på gruppen som någon gång den senaste månaden lyssnat på en podcast står gruppen män helt stilla på 27 procent från förra året medan kvinnornas lyssnande ökat från 21 till 24.

Detta trots att utbudet av podcasts fortfarande har en tydlig övervikt mot en förmodat manlig målgrupp.


TIPS
Vår svenska MMA-stjärna Alexander Gustafsson intervjuades i en av världens största poddar The Joe Rogan experience i veckan. Kolla in!


SYNPUNKT
Kan ESPN 30 for 30 släppa ett nytt riktigt avsnitt någon gång? Ingen har tid för teve längre, vi vill ha poddar!

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.