Det är aldrig för sent för ett litet kulturkrig

Tio år gammal skulptur väcker ilska igen

Nu avlidne Strömstadkonstnären Sinisha Bozunovic skulptur invigdes redan 2014.

Sociala medier brukar vara så snabba. Debatter som kunde ta veckor avhandlas nu på en förmiddag. Sägs det. Men ibland rör sig debatterna mer baklänges, som ett tåg som kört fel och backar tillbaka. Nu i helgen exploderade X (före detta Twitter) av åsikter om en skulpturdetalj utanför ett köpcentrum i Tanum.

Verket fyller tio år i höst, så, nja, användarna på X är inte på hugget direkt.

Några skojade, andra var upprörda på grund av skattepengar till obscen konst. Eller skattepengar till konst överhuvudtaget. Inte ovanligt när det handlar om offentliga verk, det blir ofta föremål för hård kritik.

Detaljen: det ser ut som en avsugning om man ska tala klarspråk. Zoomar man ut skildrar hela skulpturen en båt, direkt inspirerad av hällristningar i närområdet. Redan när skulpturen först invigdes fnissades det åt den där figuren som eventuellt kanske blåser i ett horn, eller troligare håller en paddel upp i luften, eller GÖR VAD?


Tanums kommun har mycket att vara stolt över och mest av allt förstås hällristningarna från bronsåldern, ett världsarv bestående av över 350 grupper. Flera av dem förvandlades till skulptur av Strömstadkonstnären Sinisha Bozunovic lagom till invigningen av det nya köpcentrumet intill motorvägen, hösten 2014.

Bozunovic, som tragiskt avled i somras, tog den första stormen med ro. I en intervju beskrev han hur båten med den obskyra figurgruppen modifierades så att den kunde fungera som lekplats, en klätterställning att fördriva några minuter i. Verket utanför köpcentrumet är överhuvudtaget lekfullt, med sina färger och märkliga former. Jag vet inte vad kritikerna vill ha för konst men helt klart ignorerar de sammanhanget. Hällristningarna förvandlade till stillsam underhållning med en glimt i ögat. Utspridda över parkeringen är det som om de kommit tillbaka till oss från forntiden. Mystiska, men nästan groteska när de tack vare sin storlek sätter sin prägel på platsen.


Att utgå från ett tvådimensionellt verk för en skulptur kommer med problem. Väder och vind har förvandlat den ursprungliga figuren och skapat en förbindelse mellan människan och paddeln som sedan följde med in i skulpturen. På ett olyckligt vis. Extra olyckligt tydligen då människan tycks vara en man (kvinnor avbildades med långt ”hår” eller det är åtminstone så vi tolkar det nu). Bögsex på offentlig plats! Ja vem kan tåla något sådant nådens år 1924, eller förlåt 2024.

I själva verket är det inte sociala medier som reagerar extremt långsamt. Det är den nykonservativa vågen som vuxit sig allt starkare sedan 2014. Tio år av stegrad upprördhet och ressentiment. Väck mig när hällristningarna dansar igen.

Konst

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln