Teater i garderoben

Publicerad 2014-10-20

Drömlik I Annas garderob på Göteborgs stadsteater

I Annas garderob. Foto: Ola Kjelbye

Göteborgs Stadsteaters Freud-pjäs I Annas garderob ­inleds med ett citat ur Dröm­tydning där ordet dröm är utbytt mot teater. Så får vi alltså höra att teatern, liksom drömmen, ­ inte är verklig, men samtidigt ­hyperverklig då den uppfyller ­våra innersta önskningar. Det är dock tveksamt om manusför­fattare Ann-Sofie Bárány och ­regissör Suzanne Osten ger ­publiken den önskeuppfyllelse titeln flaggar för: att få se Anna Freud, Sigmunds dotter och ­pionjär inom barn­psykoanalysen, som modern ­queer-hjältinna.

I det överdimensionerade dockhus som utgör scenen får vi följa två parallella berättelser som ­väver ihop 70-talets hbtq-rörelse med psykoanalysens ­opryda syn på sexualiteten. ­Pappa Freud ­föreläser för oss om barns sexualitet samtidigt som han konsekvent ignorerar sin egen avkomma på våningen under. Och i ett kaliforniskt 70-tal kämpar den lesbiska psykoanalytikern Eve med att få sin sexualitet erkänd, samtidigt som hon skriver fan­fiction om Anna Freud, som ­möjligen var lesbisk men aldrig levde öppet.

Ann Petrén gör en komiskt loj Anna Freud från år 1900 till 1975, lika trovärdig som trumpen 5-åring som trött 80-åring.

Övriga 16 skådespelare, varav 9 praktikanter från scenhög­skolan, befinner sig alla på scen nästan hela tiden. Som Sigmunds barn, Annas barnpatienter, psykoanalytiska sällskapet i Wien eller sjungande pudlar lyckas de på en gång vara samspelta och distinkta.

Det är en pjäs som verkar gjord med lekfull och lätt hand. Annas nemesis ­Melanie Klein äntrar scen som operasjungande ­superskurk i paljettop, och vi får fallberättelsen om lille Hans sammanfattad i en kort och repetitiv sång. Möjligen hade pjäsen mått bra av att Osten lekt ­lite mindre, fokuserat och skalat av. På fyra timmar skall vi hinna djupdyka i hbtq-kampen, den kvinnliga sexualiteten, barns psykologi, ­Anna Freuds liv och gärning och psykoanalysens subversiva ­potential. Till slut blir det både ­lite riktningslöst och utmattande.

Å andra sidan är det förstås just så drömlikt som vi inledningsvis varnades för. Det är drömmens splittrade form, suggestiva scener, suddiga konturer, öppna slut och övertydliga symboler. I andra akten dyker en faktisk garderob upp på scen. På frågorna om Anna Freud skall placeras i eller utanför den, och ännu mindre, om det spelar någon roll, får vi inga definitiva svar.

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.