Teatern är inget tryggt rum i Bröderna Mozart

Konsten uppstår ur kaos när Suzanne Ostens kultfilm får scenisk urpremiär hos Folkteatern i Göteborg

Uppdaterad 2024-02-26 | Publicerad 2024-02-25

Andrea Edwards och Linnea Simon i "Bröderna Mozart" på Folkteatern i Göteborg

Besvärliga människor är de som inte gör det som förväntas av dem. Som ifrågasätter, undrar, vägrar, har en egen idé, aldrig ger sig. Suzanne Osten har ägnat stor del av sin scen- och filmkonst åt sådana människor.

I hennes och Etienne Glasers film ”Bröderna Mozart” från 1986 är det regissören Walter som är besvärlig. Han vill göra upp med operans stelnade traditioner och vägrar vara medgörlig och kompromissa. Librettot är skit, musikerna ska upp på scen och hela ”Don Giovanni” ska utspela sig i lera. Walter är djärv och tror stenhårt på det djärva han vill, manipulerar och förför, allt för konstens skull. 


 
Filmen är fortfarande vilt underhållande och satirisk. Men tiden har också gått. När Folkteatern i Göteborg nu begår urpremiär på ”Bröderna Mozart” som teater är sympatin med regissören och hans uppsåt inte lika självklar. Visst är arbetsplatsen konservativ och visst skyddar sig sångare och musiker bakom roller, kunnande och teknik. Men kör inte Walter bara över alla med sitt ego?

Magnus Kreppers Walter är här en självsmakande joker. Ensam bland scenens molnkulisser roar han publiken med fräcka miner och tricks. När sångarna inte förstår vad han vill att de ska göra för att vara erotiska, visar han gärna själv, smeker och slickar kontrabasen frenetiskt. Så härligt frigjord och samtidigt så komiskt blind för att de andra bara lyder och antingen härmar eller försöker överträffa honom erotiskt.

 
Efter Metoo och alla Kulturmän känns det kanske mer illustrerande pinsamt än roligt.

Men samtidigt händer det något, processen är i gång, hos alla. Även om regissören styr, ändrar sig, sviker och favoriserar, befinner de sig tillsammans på öppet hav. Sångarnas invändningar och protester kan framstå som mer än befogade. Men ur konflikterna växer det levande. 

Mozarts musik har Joel Hammad Magnusson satt i elektroniskt groove medan en pastellig Mozart (Andrea Edwards) sveper runt och kommenterar vårt skyddade sätt att leva. 

 

”Bröderna Mozart” är konst som handlar om konsten själv men Folkteatern visar den skapande processen som smärta och liv —  hur det kaotiska också är det som leder fram till premiär.

I teaterchef Frida Röhls mångbottnade regi spelar ensemblen med inspirerad lyster både sin utsatthet och sin stilla triumf. Scenen är inget tryggt rum. Alla bråkar och vill något. Och det är det som är så befriande med denna fräsande kritiska och vågat underhållande föreställning.

Kjell Wilhelmsen i "Bröderna Mozart" på Folkteatern i Göteborg

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.