Det här är varför ditt tåg aldrig kommer fram i tid

Varken lokförare, järnvägar eller politik finns

Signalfel i tågpolitiken?

Det är ett rån. Biljettpriserna hos SJ och de dyrbara timmar som stjäls från ens liv varje gång man sätter sin fot på ett tåg.

Bättre lär det inte heller bli.

I julas aviserade regeringen om att man slopar planerna på en ny stambana mellan Linköping–Borås och Jönköping–Hässleholm.

Då löd motiveringen att “det skulle leda till en stor besparing på bara några års sikt”.

Trafikverket fick i uppdrag att utreda förslaget vidare. De kom fram till att nästan inga besparingar kommer kunna göras, vilket DN var först med att berätta.

Brist på lokförare

Dessutom kritiserar Trafikverket regeringens beslut om stambanorna. I sin redovisning skriver de att eftersom mängden godståg på vägarna kommer öka kommer järnvägarna få svårt med att inrymma plats.

Även sträckorna Göteborg–Stockholm och Stockholm–Malmö ser ut att få längre restider.

Och nu kommer vi dessutom få ännu färre lokförare.

I april skrev arbetsmarknadsminister Johan Pehrson (L) en uppmärksammad tweet om att den nya regeringen nu ser till att det inte ska vara “så fett att vara arbetslös” i Sverige längre. Pehrson hänvisade bland annat till bristen på lokförare.

I regeringens vårändringsbudget sköt man till 70 miljoner för fler utbildningsplatser till yrkeshögskolan, bland annat med syftet att få fler personer till lokförarutbildningarna.

Problemet var bara att arbetsmarknadsministern inte verkade ha så bra koll på hur pengarna fördelas. En lokförarutbildning är nämligen ett år lång. Och de pengar som regeringen tillsatte måste användas under år 2023.

Därför kommer de 70 miljoner bara kunna ges till kortare utbildningar till personer som redan har jobb.

Det är inte alltid lätt att tänka fett, eller förlåt, rätt.

”Vafan håller vi på med”

Det behövs cirka 500 - 700 lokförare per år för att möta behovet, sa Linda Ekholm, som jobbar branschföreningen Tågföretagen, till Sveriges Radio.

Mattias Söder, som är lokförare, berättar hur han måste rycka in och jobba på helgerna för att det är så mycket att göra. Det gör att han inte får tid till återhämningar.

– Passagerarna är förbannade och undrar vafan vi håller på med?

Ja, vafan håller regeringen på med kan man fråga sig när man tittar på hur eftersatt allt som heter tåg i det här landet är.

Det är bara att konstatera att 2023 blir alltså ännu ett år av rån av tid och pengar. Eller signalfel som det heter på tågska.

Denna chatt är stängd.

  • Fanny Jönsson
    6 juli 2023

    Då stänger vi chatten för idag. Tack för era inspel och tankar, nu låter vi dagen tuffa vidare. Vi hörs snart igen!

  • 6 juli 2023

    Det finns ett stort underhållsbehov i Sverige - inte bara inom transport, men även t ex i vattennäten. Jag vet inte om vad det beror på... Är det för att politiker (av alla kulörer) är pigga på sexiga nysatsningar men mindre på osexigt men nödvändigt underhåll? Eller är det på grund av privatiseringarna och en fantasi om att vinstmaximerande företag klarar av att planera långsiktigt?

    Antagligen är svaret både ock plus andra orsaker (bl a skattesänkningsivern).

    Hursomhelst är det dags att gå tillbaka till grunden, och investera i det osexiga underhållet.

    Basinkomstnär vi når Vega

    Ja, det är dags för lite osexigt underhåll faktiskt.

    Fanny Jönsson
  • 6 juli 2023

    Hej,

    Kan bara hålla med att de de senaste 9 åren varit en katastrof med järnvägen i Sverige. Skämskudde till dessa regeringspartier.

    Lasse
  • 6 juli 2023

    Hej, Fanny!

    Den här känslan vi alla har, att ingenting i Sverige fungerar längre har ju många orsaker och komplicerade svar är ju inte lika populärt som Twitter. Men jag pekar personligen mest på det jag kort och gott kallar för politisk korruption. Eftersom vi har varit förskonade från det och kunnat garva åt Italien så har vi inte regler eller mental beredskap att hålla den nyliberala karriärpolitiken under kontroll. Näringslivet och konsulterna härjar fritt i vår Riksdag och de tar inte tåget dit. Vi måste göra upp med det för att få skolan, segregationen, gängen och vården bra igen.

    Kristoffer, Farsta
  • 6 juli 2023

    Min kompis sen många år tillbaka är kvalitetsansvarig hos en av tågoperatörerna månaden ut. Har sagt upp sig, finns ingen som vill jobba och dessutom är det få som vill och kan arbeta med dessa saker. Han är ansvarig för underhållet. Göran har föreslagit under lång tid hur man bör hantera detta men inte fått respons. Hans lösning/förslag är att man startar en gymnasieutbildning som är helt inriktad mot spårbunden trafik. Ingen snabb lösning dock men troligtvis nödvändigt på sikt

    Oneleg

Följ ämnen i artikeln