Busskaos - då vill M minska trafiken

Publicerad 2015-02-08

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Tabbe av M att vinna valet - måste röja upp efter sig själva

Busstrafik Moderaterna i Stockholm vill lösa busskaoset med "trimma" kollektivtrafiken, alltså minska den.

I morgon är det måndag och 786 000 personer kommer att åka med Stockholms lokaltrafik, SL.

Jag är en av dem.

I en buss.

Antagligen blir jag, på grund av trafiken, avsläppt på halva vägen och får åka tunnelbana sista biten. Tunnelbanan kommer i sin tur att gå sönder eller så är det signalfel. Troligen både och.

Om något oväntat skulle inträffa - som att det snöar på vintern - fungerar ingenting.

Och även om allt går som det ska hade det tagit kortare tid att pendla från Eskilstuna eller Västerås. Att få sittplats är inte att tänka på.

Men politikerna har nu hittat lösningen - det blir färre bussar och högre pris. Genialt.

Väljarna försökte

Moderaterna i Stockholms läns landsting tappade 8,57 procent i valet i höstas, ett historiskt katastrofval.

Men det hjälpte inte.

Trots en valkampanj som i stort sett bara handlade om att kritisera Socialdemokraterna fick Moderaterna i uppdrag att fortsätta regera landstinget.

Det var nog ett strategiskt misstag, nu måste nämligen nya trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) röja upp efter sin företrädare Christer G Wennerholm (M).

Ett öde man inte önskar ens sin värsta fiende.

Annat ljud i skällan

I somras varnade Socialdemokraterna för att pengarna till SL inte skulle räcka. Moderaterna sa då att de ljög.

– Så där håller de på och larmar gång på gång, att det väntas stora underskott. Men så ser inte verkligheten ut, sa Christer G Wennerholm till DN.

Nu är det annat ljud i skällan. Kostnaderna ökar för snabbt och Moderaterna föreslår minskad trafik, högre biljettpris och uppskjutna investeringar.

"Detta är givetvis inte kul att behöva deklarera. Samtidigt vill jag vara ärlig", skriver Kristoffer Tamsons på Facebook.

Skyltfönster

Moderaterna visste självfallet att det skulle bli så här, men ville inte berätta det innan valet.

Stockholms län har länge varit deras skyltfönster. Här testas idéer innan de blir nationell politik. Här sätts tonen.

Idag är det ett moras.

Sjukvården är underfinansierad och läkare varnar för att neddragningarna inom cancervården hotar patientsäkerheten.

Den havererade kollektivtrafiken och bristen på bostäder skadar tillväxten och bromsar i förlängningen utvecklingen i hela landet.

Färre bussar och krympande investeringar i framtida kollektivtrafik kommer att göra läget ännu värre.

Trafikinfarkt

I medierna pratas det mycket om Bromma flygplats. Men det är en marginalfråga i jämförelse med att nästan var tionde svensk i morgon kommer att sätta sig i en buss, tunnelbana eller spårvagn i Stockholmsregionen. Och ingen vet om de kommer fram i tid.

Ett högre biljettpris får troligen några av dem att ta bilen istället, vilket förvärrar trafikinfarkten ytterligare.

Sanningen är att krisen i sjukvården och kollektivtrafiken hänger ihop. För Moderaterna är det viktigare att hålla skatten låg än att välfärden fungerar.

Den kan man tänka på i morgon i snöslasket, när bussen inte kommer.

Anders Lindberg

Följ ämnen i artikeln