Försäkringskassan svarar inte i telefon

100 000 samtal i månaden kom aldrig fram

På fem år har telefonkön till Försäkringskassan blivit dubbelt så lång. Och sedan i slutet av förra året har 100 000 samtal varje månad inte fått svar alls.

Den som behöver prata med Försäkringskassan får numera passa på under förmiddagarna. Sedan den 1 december förra åren är det nya stränga telefontider som gäller. 09.00 till 13.00 på vardagar. Sedan är det stängt.

De begränsade öppettiderna är inte det enda problemet som möter den som försöker ringa Försäkringskassan. Sedan 2019 har den genomsnittliga tiden det tar att få ett svar fördubblats, från 8 till 16 minuter. Och många kommer faktiskt inte fram alls.

100 000 samtal

Sedan augusti förra året har antalet samtal som aldrig besvarades legat över 100 000, varje månad. Det berättar tidningen Arbetet.

Den som ringt kan helt enkelt ha gett upp där hon eller han suttit med luren i handen. Eller också har kön helt enkelt varit full. Myndighetens telefonsystem har inte ens släppt in samtalet.

På sin hemsida försäkrar myndigheten lite uppmuntrande att svaren på de flesta frågor finns där. Som om det vore någon tröst för den som behöver prata med en människa för att reda ut sin situation.

Inga ryska hackare

Telefonhaveriet på Försäkringskassan ska varken skyllas på ryska hackare eller någon storskalig desinformation på nätet. Det är helt enkelt resultatet av politiska prioriteringar. Myndigheten skriver det rakt ut i pressmeddelandet om de nya telefontiderna.

En ”följd av de besparingar som vi genomför”.

Försäkringskassan får helt enkelt inte de pengar man skulle behöva för att sköta verksamheten. Och de är inte ensamma om att tvingas spara. Arbetsförmedlingen kan behöva säga upp 100 medarbetare på grund av minskade förvaltningsanslag.

Ytterst går det förstås ut över sjuka, föräldralediga och arbetslösa. Över människor som tvingas sitta i ändlösa telefonköer trots att de verkligen inte mår bra eller har tid. Över den som behöver lite hjälp för att få i en fot på arbetsmarknaden.

Bekymrar inte regeringen

Förmodligen bekymrar det varken socialtjänstminister Anna Tenje eller arbetsmarknadsminister Johan Pehrson. Regeringens uppfattning är ju att sjukersättning och a-kassa gör folk lata. Därför har man föreslagit sänkt ersättning till arbetslösa och om några veckor kommer tuffare villkor för sjuka.

Att inte svara i telefon är ju på sätt och vis en ännu enklare lösning. Till sist blir det mindre plågsamt att gå till jobbet än att kämpa mot byråkratin, trots att man är sjuk.

Vi har en sjukförsäkring för att skapa trygghet, och en försäkringskassa för att hjälpa den som är sjuk. Det minsta vi måste kunna förvänta oss är att det finns någon som lyfter på luren när vi ringer.