Att ta tåget är svårt som att komma in på Ullevi

Håkan Hellström på ett fullsatt Ullevi 2017.

Tänkte du åka tåg i jul eller nyår? Glöm det. När SJ igår till sist släppte biljetterna till kommande storhelger kraschade företagets sajt. Kunder som suttit uppe till sent på natten för att få plats på tåget tvingades i många fall vänta flera timmar innan de fick sina biljetter.

Andra blev utan. Planerna på julfirande får ställas in eller göras om.
Kanske är det märkligaste att ingen egentligen blir förvånad. Vi räknar nu mer med att det ska vara problem att åka tåg i Sverige.

Kraschade internetsajter är bara en sak. Utöver det har vi brist på vagnar eller personal, signalfel på linjen eller något annat bekymmer med spåren. Och då har vi ändå inte pratat om solkurvor, lövhalka eller nerisade lok.

Om nu förseningarna alls kan förklaras.

Själv har jag efter massor av års tågpendlade tvingats ge upp. Efter pandemin går det helt enkelt inte. Trafikrapporterna i radion berättar inte ens vilka tåg som är försenade eller inställda längre. I stället uppmanas optimister som vill resa att kontakta "sitt tågbolag".

Det fungerar förstås inte. Inte för helglediga familjer, inte för arbetspendlare och absolut inte för företag som måste få sina produkter till kunderna.

Man kunde tycka att någon skulle få betala ett pris

Vi pratar ofta om försenade resenärer, men den bistra sanningen är ju att också livsviktiga godstransporter hindras av att Sverige har en järnväg som inte fungerar som den ska.

Man kunde tycka att någon skulle få betala ett pris. Att någon skulle ha ställts till svars.

Det har bara inte hänt. Generaldirektörer på Trafikverket eller ledamöterna i SJ:s styrelse har kunnat sitta kvar på sina poster. Ingen har begärt att Björn Rosengren som bröt upp SJ och bolagiserade järnvägen i början av 2000-talet ska ta ansvar. Och inte att centerpartisten Åsa Torstensson som beslutade sig för att låta tågbolagen konkurrera 2009 ska göra det heller.

Då har vi ändå inte pratat om alla politiker från olika partier som år efter år pratat om att rusta upp järnvägen och kanske till och med se till att vårt land får moderna höghastighetsbanor.

Inget har hänt och resenärerna har tålmodigt väntat på att deras tåg kanske så småningom ska komma till perrongen. Om de nu alls har lyckats köpa en biljett.

Det kan bli ännu värre. Ett av den nya regeringens första besked var att planerna på höghastighetståg ställs in. Nu är det pendlare som ska prioriteras, lite oklart hur. De sträckor som påbörjats ska byggas klart, vad man nu ska med en liten bit höghastighetsbana till.

I veckan meddelade man dessutom att 750 miljoner ur anslaget till underhåll av järnvägen dras in. Pengarna ska istället användas på bilvägarna. Infrastrukturminister Andreas Carlson från Solna pratar om en "underhållsskuld när det kommer till vägnätet".

Det är säkert sant, men den som försöker ta tåget längre än Solna vet att "underhållsskulden" också gäller järnvägen.

Att webbsidor kraschar när alla vill handla samtidigt händer hela tiden. Fans till Håkan Hellström eller Bruce Springsteen räknar med att fastna och få börja om.

Frågan är, borde verkligen järnvägen fungera på samma sätt? Ska det vara lika svårt att få en plats på tåget till familjen som det är att komma in på Ullevi?

Tydligen, eftersom eländet får fortsätta.

Följ ämnen i artikeln