Rovdrift på äldre måste få ett slut

Många äldre skäms för att de har blivit lurade.

De lurar äldre människor på löpande band. Telefonförsäljarna siktar in sig på pensionärer, i bland ringer de direkt till äldreboendena och sedan kör de i gång sitt säljsnack.

Resultatet av denna aggressiva försäljning kan vi läsa om mest varje dag.
74-årige Bertil satt med 56 telefonabonnemang och räkningar på 20 000 i månaden. En 80-årig kvinna står med skulder på 10 000 kronor för ett abonnemang hon inte ens förstod att hon tagit.

Gamla hamnar i rätten

Företaget Qall satsade på äldre företagare och en av dem som drabbades var författaren Elsie Johansson som plötsligen satt med 25 000 i skulder för varor hon inte hade beställt. Det var några år sedan, Elsie hamnade i tidningen och företaget avskrev hennes skulder.
Andra har drabbats hårdare. Qall har under flera år dragit missnöjda kunder inför rätta. Det handlar om gamla människor som blivit uppknutna till långa företagsabonnemang som de aldrig velat ha. SVT har lokaliserat ett 30-tal ärenden i olika tingsrätter. Mer än hälften av de stämda kunderna är födda på 40-talet, i ett fall har Qall valt att stämma ett dödsbo. Processerna slutar nästan alltid med att kunden får betala hela eller delar av det begärda beloppet.

Skäms för att de lurats

Två bolag som riktade in sig på personer över 80 år dömdes nyligen i Patent- och marknadsdomstolen. Vi hoppas därmed att Svenska Elbolagets och Svenska Telebolagets saga är all.
Elsie Johansson berättade om den skam hon kände över att ha blivit lurad. Många äldre skäms och vågar inte säga något till de anhöriga.
Denna rovdrift på äldre måste få ett slut. För två år sedan kom utredningen som föreslog krav på skriftliga avtal, men konsumentminister Per Bolund har fortfarande inte levererat ett lagförslag. I väntan på en skärpt lagstiftning finns bara ett råd och det är: lägg på luren.

Eller svara inte ens på okända telefonsamtal.

Läs också: