Vi muslimer får aldrig acceptera antisemitismen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-06-26

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Som troende muslim blir jag alltmer orolig över det judehat som ökar bland unga muslimer. Detta är något som muslimer i allmänhet inte vill diskutera offentligt, men jag har hört både imamer och andra offentliga personer uttrycka oro över utvecklingen. Muslimska representanter är dock som regel oroliga för att anti-islamiska grupper i Sverige får vatten på sin kvarn om antisemitismen diskuteras offentligt.

Hösten 2003 publicerade EU-myndigheten mot rasism och främlingsfientlighet (EUMC) rapporten Manifestations of antisemitism in the European Union, där det framgår att yngre arabiska muslimer ligger bakom ökningen av övergrepp mot judar i EU-länderna.

En del hävdar att förklaringen ligger i konflikten Israel/Palestina. USA:s stöd till Israel tas av vissa imamer som exempel på hur judar och kristna i alla tider tillsammans bekämpat muslimerna. Andra imamer blir väldigt upprörda över sina kollegers hatiska kampanjer mot judar som folkgrupp, men de blir hårt motarbetade av fundamentalisterna.

Israel/Palestina-konflikten har en lång historia och kan väl knappast vara förklaringen till det växande judehatet under de senaste åren.

Vi hotade aldrig judiska ungdomar när jag gick i skolan. Vi reflekterade över huvud taget inte över vilka religioner våra kompisar tillhörde. Men i dag kan man till och med höra ungdomar i vissa skolor säga att alla judar borde gasas ihjäl.

Den här utvecklingen skrämmer mig. Den israeliska ockupationspolitken i Palestina strider mot internationell rätt.

Premiärministern Ariel Sharon kan kallas fascist och mördare och hans politik gör livet outhärdligt i de palestinska områdena, men jag accepterar inte att Israels politik tas som ursäkt för den ökade antisemitismen.

Skolan får inte tolerera att elever ger uttryck för hat mot andra religioner eller kulturer. Ett sätt att markera allvaret kunde kanske vara att kontakta föräldrarna när sådant förekommer. Skolan borde också, i större utsträckning än vad som nu sker, låta eleverna träffa toleranta företrädare för de olika religionerna.

Malmös kristna kyrkor och Islamic center gjorde i april förra året ett gemensamt uttalande mot det ökade judehat som de upplever i Malmö. Vi väntar fortfarande på ett liknande initiativ från moskéerna och kyrkorna i Stockholm. Imamerna måste starta en debatt om antisemitismen bland muslimer. Hur ska de kunna vara bra föredömen för ungdomarna om de inte klart och tydligt tar ställning i den här frågan?

Majoritetssamhällets företrädare borde se till att sammanföra politiker, präster och rabbiner med de imamer som är öppna för sådana kontakter och beredda till dialog.

På så sätt kan man motverka att de som är aktiva i moskéerna isolerar sig från samhället. De toleranta muslimernas ställning kan stärkas. På det sättet visar man samtidigt för muslimer i Sverige vilken slags islam som respekteras här.

Den centrala frågan för oss troende muslimer i dag är inte att få en egen moské inom gångavstånd utan vilken sida som får övertaget i de moskéer som redan finns. Ett annat sätt att stärka de tolerantas ställning skulle vara att upprätta en imamutbildning i Sverige så att de imamer som verkar här inte har alla sina referenspunkter i ett främmande land.

Vi behöver en debatt om antisemitism initierad av muslimer. Vi måste våga se antisemitismen och fördöma den. Om man accepterar en viss form av hat så öppnar detta även för ökad intolerans mot andra grupper vilket i sin tur leder till ökade motsättningar i hela det svenska samhället.

Emine Onatli (ledare@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln