Klarnas hårda strid mot facken handlar om makt

Jätteföretaget vill jaga de som går med i facket

Betalningsjätten Klarna försöker kartlägga anställda som är medlemmar i facket. Något som kan vara olagligt.

Den nya tidens entreprenörer är här. Och de gillar varken fackföreningar eller kollektivavtal.

För några veckor sedan försökte biltillverkaren Tesla kartlägga vilka anställda som var med i facket. Nu har betalningsjätten Klarna gjort samma sak, uppger Unionens medlemstidning Kollega. Ett agerande som kan vara olagligt.

– Om jag tvingas svara på den frågan, då röjer jag om jag är fackligt ansluten eller inte. Arbetsgivaren får överhuvudtaget inte registrera sådana uppgifter. Det klassas som en känslig personuppgift, säger IF Metalls förbundsjurist Darko Davidovic till Dagens Arbete.

Davidovics citat handlar egentligen om striden mellan Tesla och fackförbundet IF Metall. Men uttalandet är lika användbart på striden mellan Unionen och Klarna.

I sex månader har fackförbundet Unionen och betaltjänstföretaget Klarna förhandlat om kollektivavtal. Förra veckan gav Unionen upp.

– Klarna tycker att ett kollektivavtal försvårar medarbetarinflytande, vår ingång är precis tvärtom, sa Martin Wästfelt, Unionens förhandlingschef, till tidningen Kollega.

Kollektivavtal handlar om att ge anställda en lägstanivå som reglerar löner, villkor och försäkringar för att arbetsgivaren inte ska kunna bestämma hejvilt. Klarna får alltså lov att erbjuda bättre villkor till sina anställda.

Men det finns ytterligare en spännande ingrediens i den här soppan.

Att just Klarna tycker att kollektivavtal försvårar medarbetarinflytande är intressant. I november inleds förhandlingar i Arbetsdomstolen då Unionen stämt Klarna på 1,3 miljoner kronor efter att de brutit mot MBL, medbestämmandelagen. Så mycket för medarbetarinflytande.

Unionen och Sveriges ingenjörer har varslat om strejk på Klarna den 7 november.

I fredags inledde IF Metall strejk mot Elon Musks Tesla efter att biltillverkaren vägrat teckna kollektivavtal med sina anställda. Fackförbundet Transport gick ut med sympatiåtgärder och kommer nu vägra lasta av Teslas bilar i fyra olika hamnar.

Både Klarna och Tesla vill få oss att tro att deras inställning till kollektivavtalen handlar om en välvilja till de anställda, att de erbjuder något bättre. Det är lögn. I själva verket handlar det om makt. De tycker inte om att någon har åsikter om hur de sköter sin verksamhet.

Om nu Klarna eller Tesla är så måna om sina anställda kan de alltid erbjuda bättre villkor än vad som står i kollektivavtalen. Gissningsvis är de inte så himla intresserade av det.

Den nya tidens entreprenörer verkar fullständigt strunta i villkoren för sina anställda. Om den trenden fortsätter kommer vi se fler fackliga strider på arbetsmarknaden.

Följ ämnen i artikeln