ADHD-mamman får slåss varje dag

När 12-årige Johan ville byta skola fick han nobben.

Vikboskolan i Upplands Väsby meddelade att de inte hade någon plats för Johan som har ADHD.

Hans mamma misstänkte att det var just diagnosen som spökade, så hon skrev ihop ett fejkat mejl som hon skickade till samma skola. I mejlet påstod hon att familjen var nyinflyttad och i stort behov av en plats till en 12-årig dotter.

Och givetvis hade skolan en plats. Gärna en nyinflyttad flicka, men inte en pojke med ADHD.

Det är radions P4 Stockholm som berättar historien om ­Johan. Hans mamma Linda är upprörd och har kontaktat Skolinspektionen.

– Jag känner mig jättekränkt och det här vill jag gå vidare med, så här får det inte gå till. Alla elever, oavsett vad de har för diagnoser, handikapp, religion, sexuell läggning, har rätt att gå i skolan.

Rektorn för Vikboskolan slår ifrån sig och säger att man ”sett över sina rutiner”. Men blotta misstanken att skolan sorterar barn är skrämmande. Skolan är inte den enda, sju av tio kommuner brister i stöd till elever som har behov av särskilt stöd, konstaterar Lärarförbundet.

Johans mamma Linda är en typisk ADHD-mamma. En kämpe.

Jag känner flera som hon. Som går upp varje morgon och fortsätter att slåss för sitt barn. Mot skolan, vården, socialen och bristande resurser. Det har aldrig varit lätt, men i Alliansens tuffa Sverige blev det ännu svårare. Hela ­poängen med deras politik har ju varit att varje sjuk, varje arbetslös och varje förälder till ett diagnosticerat barn skulle upp på tå. Det skulle svida lite innan man fick hjälp av samhället.

I takt med att skolan och vården privatiserades tvingades föräldrarna dessutom vända sig till allt fler instanser. De fick utkämpa så många strider att efter åtta år är utmatt­ningen nära.

”All vår tid går åt till att söka stöd, nu orkar vi inte mer.”

Det är rubrikenen enkätundersökning som patientorganisationen Attention gjort tillsammans med Trygg Hansa. Föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har fått svara på fråg­orna. Deras barn kan ha ADHD, asperger eller autism, de är alltså inte sjuka utan har livslånga funktionsnedsättningar.

Föräldrarna beskriver evig press och ständig oro. 9 av 10 känner ren stress, 83 procent berättar att deras arbetssituation påverkats, en del är sjukskrivna medan andra har gått ner i arbetstid.

Bara åtta procent av föräld­rarna anser att deras barn fått mycket stöd och hjälp när diagnosen fastställdes. Nästan var tredje förälder har sökt hjälp de inte fått.

I Sverige ska alla barn vara välkomna till skolan. En del kan ha symptom, men de ska inte mötas som enstöringar eller bråkstakar, utan med hänsyn ­tagen till deras funktions­nedsättning. Regeringen avsätter nu pengar för att ut­bilda lärare i specialpedagogik och det är väl bra, det ökar förståelsen för olika barn. För att det ska bli en bra undervisning krävs det givetvis också fler special­lärare.

Om barnen får en bra skola lättar trycket på föräldrarna och då kanske till och med ADHD-mamman får sin välförtjänta vila.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.