Detur begär sig själv i konkurs: ”Tungt och svårt”

Publicerad 2022-10-17

Researrangören Detur begär sig själv i konkurs.

Resenärer med inställda resor kan bestrida redan gjorda betalningar.

"Vägen tillbaka för resebranschen har visat sig längre och svårare än vad som förutsetts”, skriver Detur på sin hemsida.

Problemen har hopat sig kring Detur. Tidigare i år ställde bolaget in hela chartersäsongen 2022 och meddelade att företaget skulle genomgå en omorganisation.

Så blir det inte.

Nu har researrangören begärt sig själv i konkurs, skriver bolaget på sin hemsida.

Bolaget skriver på sin hemsida att pandemin, kriget i Ukraina haft stor påverkan.

”Skuggan efter pandemin har inte riktigt släppt, kriget i Ukraina har påverkat reslusten och det har varit färre som velat, eller kunnat, resa", skriver bolaget.

Ökade och svårbedömda kostnader har gjort att företaget inte ser någon annan utväg.

”Ledningen har tvingats konstatera att det inte längre är meningsfullt att fortsätta ansträngningarna med omorganisation, rekapitalisering eller alternativt försäljning och måste tyvärr meddela att Detur tvingas begära sig själva i konkurs”, skriver bolaget.

Resenärer som bokat resor kan få sina pengar tillbaka, enligt Detur.

Resenärer kan bestrida betalning

Enligt Detur ska resenärer som har fått och kommer att få sina resor inställda kan bestrida redan gjorda betalningar.

”För de resenärer som får och har fått sina resor inställda, kan återbetalning av inbetalt belopp, om de betalat med betal – eller kreditkort, göras genom att bestrida beloppet hos utfärdande bank, vilket brukar vara en kortare väg med snabbast handläggningstid”, skriver bolaget.

Resenärer kan även begära återbetalning från Kammarkollegiet.

”Eller genom att ställa sina krav till konkursförvaltaren och invänta deras process och handläggningstid, som vanligen är längre. Kammarkollegiet anger idag på sin hemsida att de ”har en hög arbetsbelastning och handläggningstiden är därför längre än normalt, i dagsläget ca 4–6 månader”, skriver Detur.

Detur beklagar konkursen till sina resenärer och anställda.

”Att tvingas fatta detta beslut har varit tungt och svårt och vi beklagar verkligen de besvär som detta innebär”, skriver företaget.

Meddelandet på Deturs hemsida.

Följ ämnen i artikeln