Tusentals har inte fått elräkning på månader

Jesper i Tierp: ”Klump i magen”

Publicerad 2023-02-04

Samtidigt som elen har varit rekorddyr har flera tusen Vattenfallkunder inte fått sin elräkning på månader.

Många som Aftonbladet har varit i kontakt med vittnar om en stor oro och frustration.

– Man har ingen aning om vad man ska betala, säger Stefan Berglund som inte har sett en faktura sedan augusti.

Under 2022 gick information ut om att Vattenfalls samtliga 900 000 kunder skulle få nya elmätare.

Installationerna kommer att pågå fram till 2024 och hittills har cirka 300 000 fått nya mätare, vilket SVT Uppsala tidigare har rapporterat om.

Men för några tusen kunder i bland annat Uppsalatrakten har det inneburit att den gamla elmätaren har slutat fungera samtidigt som elräkningarna har slutat komma.

PLUS: Fallgropen – då blir du helt utan elstödspengar

Stefan Berglund i uppländska Marma har inte fått en faktura sedan augusti och väntar fortfarande på en ny mätare.

– De skulle byta elmätare i juli. Då kom det en kille från Eltele, en underleverantör till Vattenfall, och sa att han inte hade rätt verktyg och att Vattenfall skulle återkomma. Men det gjorde de aldrig.

Stefan Berglund.

”Ingen aning vad jag ska betala”

I september märkte han att elmätaren inte längre fungerade. Han noterade även att elräkningen uteblev den månaden.

– De har min mejl och mitt nummer men de tog inte kontakt. I september ringde jag första gången till Vattenfalls kundservice men fick bara till svar att jag har ett pågående ärende, att min elförbrukning inte går att se och att de inte kan göra något. Såhär har det pågått sedan dess.

Stefan säger att han har ringt kundservice en gång i månaden utan att få någon klarhet rörande mätaren eller vad hans elsaldo är uppe i.

– Det är det jobbigaste, man har ingen aning om vad man ska betala. I år har jag bundit avtalet. Men jag vet inte om räkningen kommer att landa på fem, sex, sju, åtta, nio, tio tusen eller mer.

Sparar pengar

I väntan på elräkningen för den hittills fem månader långa perioden har Stefan lagt undan pengar och snålat med energiförbrukningen.

– Jag stoppar undan varje månad till om det skulle komma en kalasräkning. Jag har kakelugn som jag eldar med, men jag har samtidigt direktverkande el och gamla tvåglasfönster på övervåningen. Man vet att det kommer bli ganska saftigt.

Jesper Lundqvist i Tierp hade samma problem fram till mitten av januari när Vattenfall efter fyra månader kom för att installera en ny mätare.

Han säger att det precis som i Stefans fall kom installatörer från Eltele under sommaren som konstaterade att de inte skulle kunna genomföra jobbet och att Vattenfall skulle ta kontakt.

Men ingen hörde av sig och plötsligt slutade elräkningarna att komma.

– Det är skitdåligt. Helt värdelöst. Jag har varit så förbannad. Jag har suttit i telefon med Vattenfall i totalt i åtta timmar under de fyra månader det här pågick. När jag har kommit fram till kundservice har de sagt åt mig att lägga undan pengar till när fakturan kommer, säger Jesper Lundqvist.

Enligt Vattenfall är det kundens ansvar att ha en fungerande elanläggning när installatörerna kommer.

”Kroppen har varit stressad”

Jesper berättar att han har mått dåligt av att inte veta hur mycket han ska betala för elen.

– Jag hatar att inte ha kontroll över ekonomin. Kroppen har varit stressad.

För ett par veckor sedan kom det slutligen installatörer från Vattenfall för att sätta upp den nya mätaren.

– Jag bad dem att höra av sig innan de skulle komma. Men de bara dök upp hux flux. Som tur är var min sambo var hemma. De knackade på och sa att de skulle byta elmätare.

Två dagar senare kom fakturan. Även om Jesper är missnöjd med hur processen har sett ut var det en stor lättnad.

– Det var en klump i magen som släppte. Räkningen låg på 19 000 kronor, men jag hade räknat med att den skulle vara större än vad den var. Det var inga problem att betala. Men det har inte varit roliga månader när man inte har vetat.

Vattenfall: ”Kundens ansvar”

Enligt Eva Feldt, kommunikationschef på Vattenfall, går det inte att fakturera kunder utan fungerande elmätare. Hon säger att det är upp till dem att se till att de har en fungerande elanläggning när installatörerna kommer.

– Vi byter elmätare område för område. Ibland kan vi inte göra bytet för att vi inte får tag på kunden. Andra gånger upptäcker vi att det finns brister i elskåpet vilket gör att vi inte får byta av säkerhetsskäl, då måste kunden själv anlita en installatör eftersom det är anläggningsinnehavarens ansvar att ha ett säkert system. Det informerar vi kunden om.

– När vi inte har kunnat fakturera tar vi kontakt löpande med kunderna. Vi är i kontakt med dem löpande.

Eva Feldt är kommunikationsdirektör på Vattenfall.

Enligt de personer vi har varit i kontakt med har ni inte hört av er till dem?

– Jag kan inte svara för en enskild kund. Då får de höra av sig helt enkelt.

De säger att de har kontaktat er varje månad de inte har fått sin faktura utan att ha fått svar på vad räkningen ligger på eller när en ny elmätare kan vara på plats?

– Så länge vi inte har mätvärdena kan vi inte se några värden. Det spelar ingen roll om man pratar med kundservice. Det vi har gjort nu är att man kan själv läsa av mätaren. Konsumtionen registreras i de gamla mätarna men man måste läsa av det manuellt. Det kan kunden själv göra och mejla in till oss. det är en tillfällig lösning.

Så ni har inte brustit i kommunikationen alls?

– Så har det säkert varit i vissa fall. Vi beklagar det såklart. Det är ingen optimal lösning. Vi vill göra allt för att hjälpa kunden. Om man önskar kan man själv få avläsa mätaren eller lägga upp en betalningsplan.

Följ ämnen i artikeln