Skellefteå tog storvinst i batterikampen
TT
Publicerad 2017-10-19
Nästan 40 kommuner kände sig kallade men bara två blev utvalda. Företaget Northvolt har nu bestämt sig för att förlägga sin batterifabrik i Skellefteå och låta Västerås ta hand om den anläggning där utvecklingsarbete ska ske.
Northvolt meddelade i dag att batteriproduktionen och utvecklingen av dem, som företaget bedömer ska generera tusentals arbetstillfällen, hamnar i Skellefteå respektive Västerås.
Peter Carlsson säger att huvudfabriken Northvolt 1 kommer att hamna i Skellefteå, med ambitionen att första spadtaget tas i slutet av 2018. Fabriken ska sedan succesivt byggas ut.
– Detta kommer att skapa mellan 2 000-2 500 direkta jobb, säger Peter Carlsson.
Utvecklingsarbetet ska ske i Västerås och ska dra i gång nästa år. Det kommer att generera 300–400 jobb, säger vd:n.
– Västerås är kanske Sveriges elektronikhuvudstad, staden har den högsta andelen elektronikingenjörer och en stolt tradition kring elektrifiering.
– Och Skellefteå har en stark tradition inom storskalig industri.
"Mycket stolt"
Västerås kommunalråd Anders Teljebäck (S) ser stora möjligheter efter Northvolts besked.
– Mycket affärer och affärsutveckling kommer att göras i Västerås och vi ser möjligheter till fler internationella etableringar, säger Anders Teljebäck på pressträffen.
– Vi ser att vi får en ännu intressantare arbetsmarknad, säger han och tillägger att han i dag är mycket stolt.
Skellefteås kommunalråd Lorents Burman (S) säger att utbildningsinsatser troligen måste göras.
– Men det här är inte bara en fråga för Skellefteå utan för en hel region, säger han.
– Jag vill tillägga att det finns ett otroligt intresse att jobba för den här miljöomställningen. Men vissa kompetenser kommer vi inte hitta i Sverige, säger Peter Carlsson.
"En stor dag"
Näringsminister Mikael Damberg (S), som också deltog vid presskonferensen, var nöjd.
– Det är en stor dag i dag, inte bara för de här två kommunerna, utan för Sverige och Europa, säger näringsminister Mikael Damberg.
Batterier är en nödvändig beståndsdel om Europa ska klara transformeringen framöver, fortsätter han:
– Det är inte möjligt utan batterier, säger Damberg.
Från början hade nästan 40 kommuner anmält intresse. Men i slutstriden var bara Skellefteå och Västerås kvar.