Skellefteå tog storvinst i batterikampen

TT

Publicerad 2017-10-19

Nästan 40 kommuner kände sig kallade men bara två blev utvalda. Företaget Northvolt har nu bestämt sig för att förlägga sin batterifabrik i Skellefteå och låta Västerås ta hand om den anläggning där utvecklingsarbete ska ske.

Northvolt meddelade i dag att batteriproduktionen och utvecklingen av dem, som företaget bedömer ska generera tusentals arbetstillfällen, hamnar i Skellefteå respektive Västerås.

Peter Carlsson säger att huvudfabriken Northvolt 1 kommer att hamna i Skellefteå, med ambitionen att första spadtaget tas i slutet av 2018. Fabriken ska sedan succesivt byggas ut.

– Detta kommer att skapa mellan 2 000-2 500 direkta jobb, säger Peter Carlsson.

Utvecklingsarbetet ska ske i Västerås och ska dra i gång nästa år. Det kommer att generera 300–400 jobb, säger vd:n.

– Västerås är kanske Sveriges elektronikhuvudstad, staden har den högsta andelen elektronikingenjörer och en stolt tradition kring elektrifiering.

– Och Skellefteå har en stark tradition inom storskalig industri.

"Mycket stolt"

Västerås kommunalråd Anders Teljebäck (S) ser stora möjligheter efter Northvolts besked.

– Mycket affärer och affärsutveckling kommer att göras i Västerås och vi ser möjligheter till fler internationella etableringar, säger Anders Teljebäck på pressträffen.

– Vi ser att vi får en ännu intressantare arbetsmarknad, säger han och tillägger att han i dag är mycket stolt.

Skellefteås kommunalråd Lorents Burman (S) säger att utbildningsinsatser troligen måste göras.

– Men det här är inte bara en fråga för Skellefteå utan för en hel region, säger han.

– Jag vill tillägga att det finns ett otroligt intresse att jobba för den här miljöomställningen. Men vissa kompetenser kommer vi inte hitta i Sverige, säger Peter Carlsson.

"En stor dag"

Näringsminister Mikael Damberg (S), som också deltog vid presskonferensen, var nöjd.

– Det är en stor dag i dag, inte bara för de här två kommunerna, utan för Sverige och Europa, säger näringsminister Mikael Damberg.

Batterier är en nödvändig beståndsdel om Europa ska klara transformeringen framöver, fortsätter han:

– Det är inte möjligt utan batterier, säger Damberg.

Från början hade nästan 40 kommuner anmält intresse. Men i slutstriden var bara Skellefteå och Västerås kvar.