Flera av nätkonsulternas kassor nästan slut

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2000-10-27

Krisen i internetkonsultbranschen gräver stora hål i bolagens kassor.

Minst tre svenska internetkonsulter är tvungna att genomföra nyemissioner under de kommande sex månaderna för att överleva, om pengarullningen inte stoppas.

Det är dyrt att bygga konsultbolag som växer med flera hundra procent varje år. De svenska internetkonsulterna utgör inget undantag. Men i och med de senaste årens intresse från kapitalmarknaden har stora kostnader inte varit något problem.

Sedan några månader är läget ett annat. Mind hann precis smita igenom dörren in till pengarna innan den stängdes. Bolaget tog in 260 miljoner kronor i samband med börsnoteringen i juni. Därefter har konsultbolagen fått kalla handen från marknaden och börskurserna har gått i backen.

Parallellt har internetkonsulterna för första gången fått uppleva en rejäl svacka på kundsidan. Efterfrågan på den tidigare så haussade kompetensen har mattats av med negativ omsättningsutveckling i flera fall.

Går till banken

Som en direkt konsekvens gräver internetkonsulterna djupt i de egna kassorna under tredje kvartalet. Cell är det bolag som gått till banken flest gånger. Kassan har minskat med 171 miljoner kronor mellan den 30 juni och 30 september. Därefter följer Adcore med 115 miljoner kronor och Mind med 100 miljoner kronor.

Det finansiella läget är allvarligast för Mind som har förbrukat kassan om fyra månader om den nuvarande takten fortsätter. Av de 260 miljoner kronor som togs in i juni återstår idag 137 miljoner kronor. Minds ledning lovar krafttag men frågan är hur snabbt pengarullningen kan stoppas.
internetkonsulterna har för första gången fått uppleva en rejäl svacka på kundsidan

Cell är den andra internetkonsult som snabbt måste få bukt på kostnaderna. Fortsätter de senaste två kvartalens kassauttag är också Cells pengar förbrukade på fyra månader. Cell har 219 miljoner kronor kvar i kassan men får ett tillfälligt andrum i och med försäljningen av Cell Strategy som ger 95 miljoner kronor. Därmed förlängs uthålligheten några månader fram till dess att en nyemission behöver göras.

Kvarstår den nuvarande marknadssituationen kan villkoren för en sådan finansieringsrunda bli mycket dålig. Det visar inte minst Adcores och Cells beslut att avvakta med steget att noteras på tyska Neuer Markt.

- Jag tror inte att det blir lätt för Mind och Cell att ta in pengar, inte minst med tanke på att det är de två bolag som marknaden gillar minst, säger en analytiker till Ekonomi24.

Nytt kapital

Icon Medialab är det tredje bolaget som kan vara tvunget att genomföra en nyemission inom kort. Företaget förbereder ett intåg på den sydamerikanska marknaden som kommer att öka kostnadsmassan. Det samma gäller delägandet i Icon Asien som är i behov av nytt kapital. Koncernchefen Ulf Dahlsten meddelade på onsdagen att företaget inom kort kommer att presentera en lösning på finansieringen i Asien.

Trion Adcore, Adera och Framfab har en betydligt trevligare position än de tre konkurrenterna ovan. Framfab hade en kassa på 980 miljoner kronor vid halvårsskiftet och Adcore har idag en kassa på 417 miljoner kronor. Adera har 293 miljoner kronor i kassan och samtidigt det lägsta uttaget under tredje kvartalet med endast 26 miljoner kronor.

Ett frågetecken kvarstår kring Mogul, Stockholmsbörsens minsta internetkonsult som rapporterar samtidigt som Framfab på tisdag i nästa vecka. Bolaget hade 115 miljoner kronor i kassan vid halvårsskiftet och har sedan i våras flaggat för att en nyemission måste göras för att klara de uppsatta tillväxtmålen.

Mer läsning om internetbolagen

Per Agerman/Ekonomi24 (per.agerman@ekonomi24.se)

Följ ämnen i artikeln