SAS inleder utredning om biljettavbokningar

Publicerad 2022-05-31

Efter att Aftonbladet har rapporterat om hur SAS bokat av resenärer och sedan sålt samma biljetter för ett högre pris har många hört av sig med samma upplevelse.

Nu svarar SAS vd på kritiken.

– Vi genomför en utredning om vad som har skett, men jag tror åtminstone att detta inte är systematiskt.

I en rad artiklar har resenärer berättat om hur deras bokade flygresor bokats om till sämre alternativ. I flera fall har de sedan kunnat se hur den ursprungliga resan fortfarande körs – nu till ett upp till fyra gånger så högt pris.

I en intervju samband med att SAS presenterade sitt resultat för det andra kvartalet på tisdagsmorgonen svarade bolagets vd, Anko van der Werff på kritiken mot bolaget.

Där bekräftade han att SAS ska utreda händelserna, men står fast vid att ingen avbokats av ekonomiska skäl.

– Jag fick reda på detta under gårdagen och jag har även tagit del av de artiklar som ni har publicerat i frågan. Vi genomför en utredning om vad som har skett, men jag tror att detta åtminstone inte är systematiskt, och jag tror inte riktigt att det är helt sant i den meningen att vi har ställt in på de grunder som uppges.

Han uppger att de fel som kan ha uppstått med resenärers bokningar är en effekt av det svåra läge som han menar råder för stora delar av flygindustrin.

– Vad jag tror har skett är att vi under sommarmånaderna har varit tvungna att anpassa vårt schema för flygningar. Det grundar sig i att vi har en omfattande utmaning med sena leveranser av flygplan och där flygplatsernas infrastruktur är helt överbelastad. Det är något vi gör och det finns inget i det som är en designprocess över vem som får åka med. Vi tar inte ut vissa personer från flyg. Vi tar inte bort de som har betalat mer eller mindre eller vad som helst.

Kan du garantera att så är fallet här?

– Det kan jag absolut garantera. Jag har själv jobbat på de avdelningarna. Jag har sett hur detta genomförs för att hantera operativa problem. Det finns inget ekonomiskt eller kommersiellt i bakgrunden, det är helt enkelt en operativ fråga.

På tisdagsmorgonen redovisade SAS sitt resultat för det andra kvartalet. Där framgår att bolaget fortsatt brottas med ett omfattande minusresultat som uppgår till 1,6 miljarder kronor. Anko van der Werff medger att SAS är i ett läge där nöjda kunder är en avgörande faktor.

– Om hundratals resenärer upplevt detta är det väldigt många och vi måste försäkra oss om att våra kunder är nöjda, säger Anko van der Werff.

Han betonar dock att han anser att problemet ska sättas i ett större perspektiv.

– Vi flyger 1,5 miljoner människor i månaden. Vi gör ändringar i flygschemat löpande för att hantera den aktuella situationen. Om resenärer ändrar sina flygningar efter det kan det bli effekter. Det är inget vi gör systematiskt utan beror då på att man flyttat sin resa. Ja, vi undersöker absolut den här frågan, men jag kan försäkra att avbokningar görs av operativa skäl och inte på ekonomisk eller kommersiell grund, säger Anko van der Werff.

Följ ämnen i artikeln