SBAB backar om hårt kritiserad åldersregel

Uppdaterad 2018-02-05 | Publicerad 2017-08-09

Håkan Turesson nekades lån av SBAB på grund av att han fyllt 60 år.

Den statliga banken utreds för åldersdiskriminering, sedan kunder över 60 år har nekats lån.
Men nu ändrar SBAB sina regler, efter kritik från flera kunder.
– Ibland tvingas man göra om när man har gjort fel och det gör vi nu, säger Karin Hellgren, informationschef på SBAB.

Tidigare under sommaren meddelade DO, Diskrimineringsombudsmannen, att SBAB utreds för åldersdiskriminering. Detta sedan Håkan Turesson från Nacka nekades att ta ett lån på 100 000 kronor för att han fyllt 60 år, trots att han har tänkt jobba tills han är 67 år.

Bakgrunden är att det tidigare i år kom nya EU-direktiv till de stora svenska bolåneinstituten. De innebar att kundernas kommande inkomstförändringar ska bedömas vid nya lån.

SBAB var en av bankerna som införde en tvingande schablonregel, där inkomsten räknades ned med 30 procent från det att låntagaren fyllt 60 år.

Kundernas kritik bakom nytt beslut

Men nu backar SBAB om den nya regeln, på grund av kundernas kritik.

– Vi har fått så många reaktioner från kunder som har känt att de här reglerna inte har gett en rättvisande bild av hur deras situation skulle se ut efter pensionen, säger Karin Hellgren, informationschef på SBAB.

Men tidigare sa ni att ni måste ta hänsyn till åldern när ni gör bedömning om lån för att inkomstförändringen är så stor när man har fyllt 60 år?

– Vi måste fortfarande leva upp till det här regelverket och ta hänsyn till en framtida inkomstförändring, men nu gör vi det utifrån varje individuell kunds situation.

”Kan bara beklaga”

Karin Hellgren menar att det för många blir en stor skillnad när det gäller inkomst när pensionen närmar sig, men att de individuella förutsättningarna ser väldigt olika ut. Tidigare pensionssparande och hur länge man planerar att arbeta är två faktorer som spelar in.

– Ibland tvingas man göra om när man har gjort fel och det gör vi nu. Jag kan bara beklaga de avslagen som har gjorts där schablonregeln inte gav en rättvisande bild.

SBAB kan inte kontakta de kunder som känner att de har fått felaktiga avslag när de har ansökt om lån. Som kund har du i stället själv möjlighet att höra av dig till banken.

– Vi välkomnar alla de som har fått ett avslag utifrån schablonregeln, som man känner inte gav en rättvisande bild, att höra av sig igen så gör vi en individuell prövning.

Positivt besked för Håkan

För Håkan Turessons del är beskedet om de nya reglerna positivt.

– Det är jättebra om de ändrar sina riktlinjer, för det är många som har berättat att de har drabbats när de här möjligheterna togs bort, säger han.

Så fort han har fått mer information om de nya reglerna ska han ta ställning till om han ska ansöka om lån på nytt för att kunna renovera sitt hus.

Vad skulle det betyda för dig om du nu fick det här lånet?

– Då kunde jag gå vidare med det som var grundtanken. Det är både en investering i ett bättre boende och i huset.

DO har fortfarande inte gett svar om utredningen om åldersdiskriminering.

Följ ämnen i artikeln