Därför krymper pryljättens butiker

Publicerad 2013-11-12

Media Markt krymper nu sina butiksytor.

Media Markt är hårt pressade att vända förlustsiffrorna till vinst.

Och nu gör kedjan sina butiker mindre för att spara pengar, rapporterar Dagens Industri.

–  Vi arbetar hårt på vårt butikskoncept för tillfället, säger kommunikationschefen Anna Sjödin till tidningen.

Hemelektronikkedjan Media Markt är hårt pressade att vända sina röda siffror till svarta. På bara två år är kedjan gått med nästan en halv miljard i förlust, och förra veckan redovisade konkurrenten Elgiganten överraskade siffror där man vänt en miljonförlust till en miljonvinst på bara ett år.

Butikytan har krympt

För att spara in pengar håller Media Markt just nu på att minska sina butiksytor och förhandla om hyrorna med fastighetsägarna, skriver Dagens Industri.

I exempelvis Jönköping har Media Markt redan krympt sin butiksyta.

– De har väldigt stora lokaler, men det gäller i hela Sverige. Det finns ingen som har så mycket ytor som Media Markt, och där har de gjort ett litet fel skulle jag vilja påstå, Gunnar Järvhammar som driver fastighetsbolaget Lustgården till DI.

Media Markts kommunikationschef Anna Sjödin vill inte uppge hur mycket företaget sparar in på mindre butikslokaler. Men hon säger till DI att Media Markt ”arbetar hårt på butikskonceptet för tillfället”.

"Kan inte fortsätta"

Handelns utredningsinstitut har tidigare spått att hemelektronikbranschens butiker kommer att bli färre i framtiden.

– Vi har sagt länge att det inte kan fortsätta så här. Alla tittar på sitt butiksbestånd, och det är bara de bästa lägena som kan löna sig. Media Markt har stora butiker, därför krävs också mer för att de ska gå runt, sa Lena Larsson, vd på HUI till Aftonbladet i oktober.

Följ ämnen i artikeln