KO: Äldre skräms att teckna onödiga skyddsavtal

TT

Publicerad 2021-04-26

KO stämmer företag som med skrämselmetoder lurar äldre att teckna avtal om id-skydd som inte fungerar. Arkivbild.

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer företaget Nordiska Bevakningsgruppen för vad som beskrivs som "graverande" brott mot marknadsföringslagen.

Företaget ska enligt KO ha skrämt konsumenter till att teckna långa avtal om id-skydd, som i praktiken inte ger något skydd.

Nordiska Bevakningsgruppen har granskats sedan 2017. Bolaget har dragit på sig många anmälningar och klagomål till Konsumentverket, enligt KO.

Enligt stämningen ska bolaget bland annat ringa upp äldre personer för att skrämma upp dem genom att påstå att deras identiteter håller på att kapas. De ska därefter erbjuda ett treårigt så kallat "id-skydd" för nästan 9 000 kronor.

Det så kallade "id-skyddet" ger enligt KO inte något förebyggande skydd mot att utsättas för bedrägeri. Det finns inte heller någon ekonomisk kompensation om konsumenter med företagets skydd skulle drabbas av ett bedrägeri.

Enligt KO har de flesta konsumenter dessutom redan ett skydd mot id-kapning i sin hemförsäkring.

"Företaget har också kontaktat konsumenter som valt att nixa sina telefoner. Det har även skickat fakturor till personer som inte beställt tjänsten", skriver KO.

KO vill att domstolen dömer Nordiska Bevakningsgruppen till att betala en marknadsstörningsavgift och förbjuder bolagets långa bindningstider.

Följ ämnen i artikeln