Matjättarna drabbade av Facebook-bluff

Uppdaterad 2013-12-02 | Publicerad 2013-11-26

Coop, Willys och Lidl har drabbats av Facebook-bluffen.

Willys, Coop och Lidl har drabbats av en Facebook-bluff.

Någon har spridit en länk och uppmanat användaren att skriva en text för att få ett presentkort på 1 000 kronor.

– Det är inte vi som står bakom det här, säger Louise Stephan, pressansvarig på Coop.

Det var i helgen länken började spridas på Facebook. Sen gick det blixtsnabbt. På bara några dagar har tusentals personer fallit för bluffen och delat länken. I länken uppmanades användarna att skriva ”Tack Willys” eller ”Tack Coop” och sedan sprida länken vidare, skriver tidningen Market. Som tack skulle man få en presentcheck på 1 000 kronor.

Kontaktade Facebook

Men allt är en bluff, och matkedjorna varnar nu för att klicka på länken och sprida den vidare.

– Någon har använt vårt och andra matkedjors namn för det här. Men det vi står inte bakom det här, säger Louise Stephan, pressansvarig på Coop.

Expressen, som också rapporterat om Facebookbluffen, skriver att flera kunder vänt sig till Willys för att hämta ut presentkortet. Willys agerade och fick sedan Facebook att plocka bort bluffmeddelandet.

Tömmer datorn

Vad som händer om man klickar på länken i meddelandet är oklart. I andra blufförsök, som skickas via mejl uppmanas, användare att klicka på länkar, och riskerar då att få sin dator infekterad av en trojan som kan kopiera och skicka vidare bank- och kontouppgifter.

Följ ämnen i artikeln