Gängkriminella tvättar pengar på Spotify

Berättar själva: ”Är värt det”

Publicerad 2023-09-05

Kriminella nätverk använder Spotify för pengatvätt, avslöjar SvD.

Gängkriminella berättar nu själva hur det går till.

– Vi har betalat folk som gjort detta åt oss systematiskt, säger en kriminell till tidningen.

Streamingtjänsten Spotify har blivit en bankomat för gängen, berättar en anonym polis för Svenska Dagbladet.

Polisen ”Johan” och hans grupp jobbar med att se mönster och kartlägga pengaflöden inom den kriminella miljön på polisens Nationella operativa avdelning. Han vill vara anonym på grund av sitt känsliga arbete.

– Spotify har blivit en bankomat för dem. Det finns en direkt koppling till gängen och därför också till det dödliga våldet, säger han.

SvD har pratat med fyra av varandra oberoende källor från den kriminella miljön som alla bekräftar att penningtvätt har skett via Spotify. De är alla från olika nätverk och olika delar av Stockholm.

Köper fejkade lyssningar

En av dem kallar tidningen för Ismet. Han är i 30-årsåldern och berättar att nätverket han är med i har tvättat pengar genom Spotify sedan 2019.

Det första steget var att omvandla brottspengarna till kryptovalutan bitcoin, genom att kontakta kryptohandlare via grupper på Facebook.

Därefter används kryptovalutan för att köpa fejkade lyssningar på Spotify av ”Telegrambotar”. Genom dem hamnade de på topplistorna.

Rappare med kriminella kopplingar startade egna skivbolag, dit alla intäkter gick. Enligt SvD genererar en miljon lyssningar mellan 40 000 och 60 000 kronor före skatt.

Tvättar miljontals kronor

Pengarna som tvättas kommer från bland annat knark eller bedrägerier och Ismet berättar att tvätten via Spotify används när det kommer till stora summor.

– Om det är stora volymer så är det värt det. Du gör inte detta om du vill tvätta hundra lax, för då förlorar du för mycket längs vägen. Men om du vill tvätta några kaniner (miljoner) så är det självklart bra, säger han.

Spotifys svar

Efter flera veckors försök till intervju med Spotify väljer företaget att svara SvD via mejl.

”Vi har inga bevis på att pengatvätt förekommit via Spotify”, skriver Monica Engqvist, nordisk kommunikationschef på företaget.

Spotify svarar även att de har system som upptäcker avvikelser i jakt på artificiella streams ”innan de når väsentliga nivåer”.

Följ ämnen i artikeln