Inga pengar tillbaka efter Julgalan – sex veckor senare

Publicerad 2016-01-30

Natalia, 30, hade biljetter till den inställda showen i Stockholm

Julgalan tvingades ställa in showen i Stockholm.

Sex veckor senare har Natalia, 30, fortfarande inte sett skymten av pengarna hon betalade för två biljetter.

– Det känns riktigt surt, säger hon till Nöjesbladet.

Skandalerna avlöste varandra under Julgalans turné. I Helsingborg klagade många på att de satt och frös i tältet och flera blev utan den mat och dryck som de hade förbeställt. I Växjö vägrade flera dansare gå upp på scen – eftersom de inte hade fått betalt. Dessutom blev Julgalan Stockholm AB polisanmält för bedrägeri av en lokal projektledare, som menade att man sålt för många biljetter till arrangemanget.

Showen ställdes in

Den 18 december skulle Julgalan ha hållits på Nacka Strandmässan i Stockholm, med artister som Jessica Andersson och Miriam Bryant på scen. Men showen ställdes in.

Natalia, 30, och hennes mamma hade två biljetter till galan. De har försökt få tillbaka sina pengar, utan resultat.

– Mamma fick ett samtal från Julgalan. De sa att de skulle skicka ett mejl till henne och att hon sen skulle återkomma med sina bankkontouppgifter. Men hon fick aldrig något mejl, säger Natalia.

Försökt få kontakt på flera sätt

Hon och hennes mamma har vid upprepade tillfällen försökt att få kontakt med Julgalan för att få pengarna tillbaka.

– Efter två veckor började vi ringa till Julgalan, men vi kom bara till telefonsvarare som sa att det var öppet mellan 9-16, trots att vi flera gånger ringde inom den tiden. Vi får ingen information, säger hon.

Natalia berättar att hon förutom att ringa har lämnat ett meddelande i en meddelanderuta på deras hemsida. Hon har också försökt att kontakta Julgalan via Facebook.

– Jag skrev en kommentar om mitt missnöje. Sen fick jag en varning från Facebook-security om spärrning av mitt konto för att det hade kommit in en anmälan mot min kommentar.

Skrev du något hotfullt?

 Nej gud nej. Nej, nej, nej, det gjorde jag inte. Jag skrev att lika mycket som ni skyltar med era fantastiska shower så kan ni också stå för att betala tillbaka våra biljetter, eller åtminstone informera oss konsumenter.

Vill ha information

Natalia har också kontaktat Konsumentverket. De rådde henne att ta ärendet vidare till allmänna reklamationsnämnden.

– Det känns riktigt surt att behöva göra så himla mycket, säger hon.

– Grundproblemet handlar om den bristande informationen från Julgalan. När ett företag ger information gör det att man får fortsatt tillit, då känner man sig trygg, man vet att pengarna kommer.

”Inom snar framtid”

Natalia är inte den enda som väntar på att få pengarna tillbaka. En grupp på Facebook som heter ”Julgalan – Ge oss tillbaka våra pengar!” har nästan 600 medlemmar.

Nöjesbladet har försökt komma i kontakt med Jonas Wakman, som är styrelsemedlem i de två bolagen som står bakom Julgalan.

För två veckor sedan hälsade han Nöjesbladet att företaget är i full färd med att gå igenom ersättningarna till kunderna.

”Vi väntar in pengar från alla arenor. Inom snart framtid så det kommer ske löpande”, skrev han då i ett sms.

Enligt Helsingborgs Dagblad gjorde Julgalan en vinst på 4-6 miljoner kronor under fjolårets turné.

Följ ämnen i artikeln