Amelia Adamo: Läsare över 50 år var helt ointressanta

Tidningsdrottningen om kallduschen

Uppdaterad 2021-05-06 | Publicerad 2021-05-05

Hon startade M-Magasin för mogna kvinnor.

Men annonsörerna viftade bort Amelia Adamos tidningssatsning.

– De ville bara nå de under 50, de över 50 var helt ointressanta, säger hon.

Både tidskriften M-Magasin och sajten News55 är mediekanaler sprungna ur en frustration.

Tidningsdrottningen Amelia Adamo, 74, fick höra att målgruppen över 50 var helt ointressant för annonsörerna.

– Jag tyckte inte det fanns en modern kvinnotidning. Man skulle gå från Amelia och Tara in i Hemmets veckotidning. Det var det stora skälet, att jag såg ett hål på marknaden. Det var inget populärt hål om man lyssnade på annonsörerna. Jag förstod inte det. Vi har ganska bra ekonomi och är inte den generation som våra mammor var som bakade bullar och löste korsord.

Annonsörerna var ointresserade av 50-plussarnas pengar fick Amelia Adamo erfara.

Var kallsinniga

Trots stora framgångar med M-Magasin förblev annonsörerna kallsinniga.

– Tidningens framgång blev volym och inte att annonsörerna var intresserade av oss och att vi skulle köpa deras varor, säger Amelia Adamo.

– Jag var jätteförvånad. När jag startade tidningen var jag 59 och tyckte själv att jag var en representant för den här nya gruppen som ville ha snygga kläder och smink och som drack bra vin och reste mycket.

Hur tycker du ålderismen ser ut i dag jämfört med när du startade M-Magasin för 15 år sedan?

– Den har blivit synlig och det är bra. För när saker blir synliga så är det lättare att ändra på det.

”Inga nysatsningar”

Tidigare sportjournalisten Artur Ringart grundade nyhetssajten News55 som riktar sig till äldre.

– Vi äldre är ingen homogen grupp, det vi har gemensamt är bland annat att vi är förbisedda av media. Tanken när vi startade News55 var att fylla det tomrummet. Det var inga nysatsningar på oss äldre vare sig från Sveriges Radio eller SVT eller tidningar. Allt skulle vara digitalt och många äldre lever i ett digitalt utanförskap. Dessutom var programmen mer riktade mot barn och ungdomar än oss, säger han.

Sportnyttprofilen Artur Ringart grundade en nyhetssajt för äldre när han ledsnade på andra medier.

Men han tycker att det sakta men säkert har gått åt rätt håll.

– Det har hänt saker sedan vi lanserades. Bland annat er tidning Aftonbladet har insett att vi är många och att även vi är viktiga. Nu finns Britta Svensson på Aftonbladet och Expressens Cecilia Hagen som skriver målinriktade krönikor för oss äldre. Jag tycker att de gör ett mycket bra jobb som ger de äldre en röst.


Har du utsatts för ålderism? mejla tipsa@aftonbladet.se