Djupt fördomsfull film om fördomar

Uppdaterad 2015-07-28 | Publicerad 2015-07-24

Så många plus får ”Black or white”

Jillian Estell och Kevin Costner.

DRAMA Elliots fru har dött och nu måste han ensam ta hand om 7-åriga Eloise, barnbarnet de haft vårdnaden om sedan mamman dog under förlossningen. Pappan är ute ur bilden. ­Eller?

Nu vill Eloises farmor Rowena ha vårdnaden. Barnet ska växa upp med mer kärlek, leva i en svart familj där hon kan känna sig mer hemma. Däri ligger nämligen filmens upplägg: Elliot är vit, Rowena svart.

Elliot är rik, lever i ett fint område i LA. Är kall, nästan omänsklig. Kostymerad alkoholist. Rowena bor i Compton i ett hus packat med släkt som ­umgås i färgglada kläder och gungstolar på altanen. Vid ett tillfälle visar det sig att de nästan alla behärskar instrument och impro­visations­jazz. Grannarna röker crack, på gatan pumpar hiphop.

Helt oavsett motsättningarna: ingen bryr sig riktigt om att ­prata med Eloise om vad hon vill och det är snudd på omöjligt att hålla på någon i tvisten. Regissören vill skildra fördomar, men har gjort en djupt fördomsfull film. I slutet står han givetvis där, Elliot, och glatt klappar takten när Rowena & co dansar.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln