Svårsmält spänning kring svartsjuka på Österlen

Hoberts nya som en åttonde dödssynd

Publicerad 2022-10-13

Rolf Lassgård, Hedda Rehnberg, Livia Millhagen.

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

Kärleksbevis

Regi Richard Hobert, med Livia Millhagen, Rolf Lassgård, Hedda Rehnberg, Fredrik Gunnarsson, Dajana Lööf.


Richard Hoberts thriller kunde varit med i hans filmserie om de sju dödssynderna. Det här nya psykologiska dramat har dock problem med trovärdigheten. Sevärda skådespelare, men tunt manus.

THRILLER Det är tydligt att något är fel.

Thomas och Maria har bokat möte i sitt gemensamma hus på Österlen där han bott kvar. De är inte längre ett par och huset ska säljas. Papper ska skrivas på med köparna och en mäklare. Filmen visar tidigt att kvinnan är mycket orolig. För vad?

Maria har bråttom med att köra flyttlasset hem till Stockholm, och blir än mer orolig när Thomas berättar att köparna och mäklaren blivit försenade. Nervig väntan, medan hon packar sina prylar.

Bit för bit släpps ledtrådar, men det tar inte särskilt lång tid för den som tittar att ana vart det här är på väg. Scenen krattas för ett psykologiskt drama med få människor i smärtsam närkontakt. Ett kammarspel.

Det känns som en pjäs, och kanske hade historien fungerat bättre på teater. Intrigen tål inte mycket granskning i det realistiska filmljuset. Ju mer som avslöjas och förklaras, desto orimligare blir allt. Visst kan det vara stimulerande med film som sätter igång tankar och diskussioner, men när det gäller ”Kärleksbevis” lär eftersnacket mest handla om att så där skulle väl ingen människa göra.

Mer är synd att avslöja.

Skådespelarna gör sitt bästa, och det finns flera laddade scener. Rolf Lassgård och Livia Millhagen är bra som skilsmässoparet, och Hedda Rehnberg spelar den temperamentsfulla yngre kvinnan som dras in i ett svartsjukedrama.

Runt huset på Österlen finns också ett gäng hotfulla vildsvin. Fredrik Gunnarsson spelar en jägare som ska hålla dem borta.

Richard Hobert slog igenom med filmserien kring de sju dödssynderna, och ”Kärleksbevis” rör sig i samma mentala landskap som några av de filmerna. Efter det har han gjort bland annat medeltida mörkret ”Tre solar” och godhjärtade ”En enkel till Antibes”. 

Förra filmen ”Fågelfångarens son” var ett intressant historiskt drama på Färöarna om familjer och barn, arv och föråldrade lagar. Det var lätt att engagera sig i människornas öden på Färöarna på 1800-talet, och fundera över de val de tvingades göra.

Det är mycket svårare att begripa varför personerna i ”Kärleksbevis” ibland gör som de gör. Allt känns som en tillkämpad manuskonstruktion för att skapa en upplösning med brutal intensitet. Svartsjuka och manipulation, hot och hämnd. Inte många bevis på kärlek.

Filmen har premiär på bio 14 oktober.


”Kärleksbevis” är en dyster dans.

Passa även på att se...

...” Triangle of sadness”. Ruben Östlund är väldigt skicklig på att skapa dålig stämning på ett bra vis.

Visste du att...

... Regissörens dotter Nina Hobert har gjort filmens musik, och är också hyllad regissör till dokumentären ”Julia & jag” (2021).


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och Twitter för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.