Så ser framtiden ut för bio – lyx räcker inte

Exklusivitet behöver inte innebära en dyr köttbit

Vad krävs för ett bra biobesök?

KRÖNIKA. Finns det en framtid för biografer?

Jodå. Den doftar boeuf bourguignon och affärssamarbeten.

Men framför allt är exklusivitet nyckeln till framgång.

När den klassiska biografen Rigoletto på Kungsgatan i Stockholm slår upp portarna igen efter en tids renovering är tanken att en vuxen publik ska lockas med bekväma fåtöljer, gott om utrymme och ett restaurangsamarbete som lovar god mat och ett glas vin till filmen.

Ett förhandsbesök i veckan bevisade mycket riktigt att fåtöljerna är välgörande för sittfläsket och den boeuf bourguignon som serverades gjorde smaklökarna glada.

Samarbetet med en eventfirma gör också att filmvisningarna kommer att varvas med livearrangemang. Ett exempel på hur det kan gå till är en afton i mars nästa år då en filmvisning med Per Persson & Nya Packet kommer att följas av en livespelning inne i biografen.

Lyxigare bioupplevelse

Inför renoveringen förlitade sig Filmstaden på en kundundersökning som visade att biopubliken efterlyser en lyxigare bioupplevelse, bortom popcornen, med möjlighet att äta och dricka gott under filmen.

Jag tror mycket väl att det stämmer, åtminstone för en äldre publik. Samtidigt är det förstås en undersökning som tacksamt nog för Filmstaden pekar på möjligheter att tjäna pengar, genom samarbeten. Inte nödvändigtvis vad alla biobesökare är intresserade av.

Fråga en småbarnsfamilj vad de vill ha. Svaret är garanterat lägre biljettpriser som högsta prioritet.

Cineasten vill förstås stärka möjligheten för den som bara svänger in på en lokal biograf en kväll och ser en bra film. Utan dyra krusiduller. Gärna en film som skiljer sig från mängden, antingen något nytt eller en klassiker du inte har sett.

”Wonka”.

Ungdomar är ett kapitel för sig. Enligt Filmstadens undersökning efterfrågar de inte ett stökigare, mer mobilvänligt, klimat i salongen, av Zara Larsson-slag. Vilket kanske överraskar. Men inte heller lär de sukta efter en boeuf bourguignon till senaste ”Saw”-filmen. Framför allt inte att betala priset för det.

Luktar choklad i salongen

För några år sedan införde Nordisk Film 4DX-salonger i Uppsala och Malmö. Det är filmvisningar som gör upplevelsen till en nöjespark, komplett med effekter som dofter, dimma, regnstänk och vibrerande säten. Till visningarna av ”Wonka” luktar det choklad, till exempel.

Den tydliga målgruppen är förstås barn och ungdomar, eftersom jag inte stött på någon vuxen som inte får något trött i ögonen när jag beskriver tekniken för dem. Frågan är om 4DX på allvar har någon framtid, eftersom flera år har gått sedan premiären utan att fenomenet är särskilt spritt eller omtalat.

I grund och botten krävs bra filmer för att locka folk och en känsla av exklusivitet. Den kan mycket väl bestå av att här äter du en god rätt och dricker något gott rött till filmen.

Men också att det är på bion, på en stor duk, du ser den här filmen, inte lika gärna på en streamingtjänst någon vecka senare.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och X (Twitter) för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

Följ ämnen i artikeln