Fantastisk Cate Blanchett i fallstudie av berömd musiker

”Tár” går från redovisade fakta till frågetecken

Uppdaterad 2023-03-21 | Publicerad 2023-03-03

Cate Blanchett i ”Tár”.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Tár

Regi Todd Field, med Cate Blanchett, Noémie Merlant, Nina Hoss, Sophie Kauer, Mark Strong, Allan Corduner, Julian Glover.


Cate Blanchett är fantastisk som Lydia Tár, en påhittad musikalisk stjärna med bas i Berlin. Hyllad och beundrad tills anklagelser ger en annan bild av henne. Djärvt filmberättande som tar god tid på sig.

DRAMA. Det börjar med ord. Massvis med ord.

Vi presenteras för den världsberömda dirigenten och kompositören Lydia Tár. Framgångsrik ledare för de största symfoniorkestrarna. Prisad med Emmy, Grammy, Oscar och Tony. Hon intervjuas på scen i New York, och pratar om sin syn på musiken och yrket.

Hyllad. Självsäker. Stark.

Hon lunchpratar med en kollega (Mark Strong) om den organisation Lydia Tár startat för unga kvinnors musikkarriär. Hon håller lektion för studenter på prestigeskolan Juillard. Hon argumenterar med en elev, som ilsket lämnar salen.

Hennes hunsade assistent Francesca är inte imponerad av sin chef. De återvänder till Berlin där Lydia Tár leder orkestern och lever med sin familj, Sharon (Nina Hoss) och deras dotter Petra.

Berättande i bilder

Filmen börjar med en massa svar. Den fortsätter med frågor. Blir mer och mer skissartad. Färre ord, mer berättande i bilder och ljud. Istället för att se folk prata om musik och kompositörer dras vi in i repetitionernas klanger. Orkestern ska spela in Mahlers femte symfoni.

Något har hänt. En tidigare elev känner sig avvisad och har förgäves försökt få kontakt. Bit för bit får vi som tittar veta mer, men inte allt. Lydia Tár blir anklagad för att sexuellt ha utnyttjat kvinnliga elever, men svarar att det är lögn.

”Tár” går från inledningens långa förklaringar till hastiga glimtar. Gåtor. Antydningar, ibland i thrillerform. Berättandet splittras i takt med huvudpersonen. Hon hör ljud som gör henne osäker och ängslig, men kör sin hårda stil som maestro. Hennes närmaste reagerar. Sharon är försteviolinist i orkestern, och ser alltmer oroligt på Lydia.

Cate Blanchett i ”Tár”.

Todd Field gjorde starka ”In the bedroom” och ”Little children” och har skrivit ”Tár” för Cate Blanchett, som är fantastisk i huvudrollen. Hon är en egen symfoniorkester av uttryck, och använder skickligt alla sina instrument för att spela fram ett mångsidigt porträtt. Dur och moll. Hyllad och förödmjukad, lustfylld och aggressiv.

Originellt filmberättande

Ljudmixen och klangerna är viktiga. Hildur Guðnadóttir har skapat filmmusik som förstärker det framväxande obehaget.

”Tár” är originellt filmberättande, som startar udda med att lista alla filmarbetarna. Från fakta glider dramat ner i osäkerhet och tvivel. Lydia Tár, och filmen, diskuterar om man kan skilja verket från konstnären. Förstörs upplevelsen om vi ogillar personen som skapade den?

Många frågor. Svaren… den som tittar får föra samtalet vidare.

”Tar” har biopremiär 3 mars.


Passa även på att se...

... ”Aftersun” är också Oscarnominerad och har ett annorlunda filmberättande.

Visste du att...

... Cate Blanchett lärde sig tyska, dirigera och att spela piano för rollen som Lydia Tár?


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och Twitter för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

Följ ämnen i artikeln