George A. Romero skapade en ny genre och förblir odödlig

George A. Romero har gått bort.

Mannen som skapade en ny filmgenre. Och som gjort att jag inte kan gå in i ett varuhus utan att se mig om över axeln av rädsla för zombier.

Nej, jag överdriver förstås.

På samma sätt som Quentin Tarantino överdriver när han säger att A:et i regissörens namn står för A fucking genius.

George A. Romero som dog i söndags, 77 år gammal, var inget geni på det sättet. Vid sidan av sina banbrytande två första zombiefilmer – ”Night of the living dead” (1968) och ”Dawn of the dead” (1978) – gjorde han inget som kommer att gå till filmhistorien. Han fastnade lite grann för mycket i allt tröttare uppföljare i den zombiegenre han tveklöst själv skapade. Många har honom att tacka för sina framgångar på senare år, inte minst skaparna av tv-serien ”The walking dead”.


När skräckfilmen ”Creep­show” hade världspremiär på Cannes-festivalen 1982, var Romero och manusförfattaren –självaste Stephen King – ett underbart team att intervjua. Succé­författaren hade ännu inte hunnit tröttna på all media­uppmärksamhet och båda var trevliga, skarpa och roliga när de pratade skräck och film. Ett möte som är ett minne för livet.

Och sedan ”Dawn of the dead” skrämde skiten ur mig på en biograf i London (den fick aldrig premiär i Sverige), kan jag inte gå in i ett varuhus, än mindre i en shopping mall i USA, utan att tänka på zombier. För det var ju där de blodtörstigt irrade omkring i filmen, i jakten på människoföda. Av vana, kanske instinkt, som en av de ännu inte smittade som hade barrikaderat sig på några avdelningar i shopping mallen, cyniskt konstaterade.

Den som vill kan läsa in en del samhällskritik i Romeros zombie-filmer. Om rasism, militären, klasskillnader och människans behov av att bara konsumera mera. Fast det är en slags bieffekt i hans filmer.


Begreppet zombie fanns tidigare. Men det var George A. Romero som med sina filmer om de levande döda, som med ruttnande kroppar är på jakt efter människokött, skapade den moderna zombie­myten. Därför förblir han odödlig.


Tre favoriter

Dani Kouyaté

Prisbelönad på Africa Movie Academy Awards för ”Medan vi lever”. Den var värd en större svensk publik.

Martin Landau

Lysande skådespelare som gick bort i veckan, 89 år gammal.

”Baby driver”

Häftiga biljakter, galen humor, fräckt soundtrack. Premiär nästa fredag.

Följ ämnen i artikeln