En befriande osminkad titt på Cornelis Vreeswijk

Regissören försöker förstå artistens skumpiga livsresa

Uppdaterad 2023-11-19 | Publicerad 2023-11-17

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Somliga går med trasiga skor – en film om Cornelis Vreeswijk

Regi Magnus Gertten, med Fatima Nádja, Anita Strandell, Silas Bäckström


FILMRECENSION. Magnus Gerttens nya dokumentär lägger kanske inte till så mycket nytt om Cornelis Vreeswijks karriär. Men den hittar desto mer angelägenhet i sin befriande osminkade blick på vispoetikonen och tiden han verkade i.

DOKUMENTÄR. Cornelis Vreeswijks liv och karriär saknar inte dokumentation.

Behovet av ännu en långfilmslång skildring av de 50 år som den svensk-holländske vispoeten fick på planeten känns således inte alldeles uppenbart.

Det stora värdet i den nya dokumentären om Cornelis Vreeeswijk ligger i att den är gjord utifrån ett nutida perspektiv som inte väjer för mörkret.

Magnus Gertten, som tidigare gjort uppmärksammade dokumentärer om Cornelis-lärjungar som Björn Afzelius och Lars Winnerbäck, hittar emellertid en intressant väg som gör ”Somliga går med trasiga skor” oväntat engagerande.

Cornelis exceptionellt stora produktion och ofantliga inflytande över såväl svensk visa som pop och rock får här stå tillbaka en del till förmån för skildringen av vem han var utanför scenerna.

Gertten går in för att verkligen försöka förstå den skumpiga resa som var sångarens intensiva och alltför korta liv, via en del sällan eller aldrig visat arkivmaterial men också nygjorda intervjuer med fruar, vänner och kollegor.

Inte minst spelar konstnären Fatima Nádja, hon som var ”Fatumeh” i Cornelis sista visor och dikter, en central roll i den här versionen av historien.

Gertten berättar om hur kombinationen av uttrycksbehov och blygsel förvandlas till en mix av hybris och självförakt när en 26-åring snabbt blir vis-Sveriges obestridliga rockstjärna via ett populärt debutalbum.

Cornelis hittar en liten ö av trygghet i sitt bullriga artisteri men kämpar desto mer med resten av livet. Alkohol och droger blir ett sätt att hantera kändisskapet. När han sjunger om sina laster blir han bara mer populär.

Via ett lyckat inhopp på en tv-konsert med Ulf Lundell och en succéaertad spelning på Roskildefestivalen hittade Cornelis under sina sista år fram till en yngre pop- och rockpublik.

Kvinnorna dras till den finurlige och kopiöse figuren men hans osäkerhet leder till såväl svartsjuka som fysiskt våld.

Andra stormiga relationer, till skivbranschen, kronofogden och rättsväsendet, driver Cornelis i perioder på flykt ”hem” till Nederländerna, där försöken till karriär får betydligt mer blygsamt resultat.

Ganska lite är nytt. Filmens värde ligger snarare i hur den betraktar Cornelis Vreeswijks liv med en nutida blick som inte väjer för mörkret. Det är ”Cornelis post-metoo”, som Gertten själv formulerade det i en intervju.

Inte minst belyser filmen nationalikonens roll som de vilsekomna och utstötta själarnas röst i offentligheten.

På så vis blir den även en värdefull tidsbild av sprickorna i det svenska folkhemsbyggets 60- och 70-tal.


”Somliga går med trasiga skor” har biopremiär i kväll.


Passa även på att se...

... Tom Alandhs klassiska Cornelis-dokumentär från 1997 (finns på SVT Play) och Amir Chamdins uppmärksammade spelfilm ”Cornelis” från 2010 (finns på Netflix). Eller läs Oscar Hedlunds och Klas Gustafsons populära biografier.

Visste du att...

... Cornelis Vreeswijks debutalbum ”Ballader och oförskämdheter” från 1964, som bland annat innehåller klassikerna ”Min polare Per” och ”Balladen om Fredrik Åkare”, spelades in av producenten Anders Burman på bara en eftermiddag.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och X (Twitter) för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.