Gastkramande om vardagen bredvid Auschwitz

”The zone of interest” kommer alltid att vara otäckt aktuell

Publicerad 2024-02-09

”The zone of interest”

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

The zone of interest

Regi Jonathan Glazer, med Christian Friedel, Sandra Hüller, Ralph Herforth, Daniel Holzberg, Sascha Maaz


FILMRECENSION. Jonathan Glazers lika hyllade som gastkramande drama utspelar sig mur i mur med Auschwitz.

DRAMA. Lägerkommendant Rudolf Höss (Christian Friedel) bor med fru (Sandra Hüller) och barn alldeles bredvid Auschwitz, i den zon som tömts på lokalbor för att minimera kontakt mellan fångar och omvärld. 

I deras trädgård vårdas blommor, på andra sidan muren släcks liv på industriell skala. Vi ser aldrig vad som händer där innanför, men hör det oavbrutet. Ljudet av maskindunk, skrik, hundskall och skott blandas med barnen Höss skrik under leken i poolen. Hörs i bakgrunden när fru Höss provar läppstiftet hon hittat i fickan på nya pälsen, och när effektivisering av krematorieugnarna diskuteras på kontoret. 

Askan från ugnarna blir näring till rabatterna, flyter medströms till badplatsen och måste skrubbas bort från familjens kläder av lokalborna som jobbar åt dem. De som tyst ser och hör allt och diskret sköljer bort blod från stövlarna i hallen.

"The zone of interest" är kallt observerande, framför kamerorna finns en familj som känner starkare för syrener än för fel sorts människor. Vardagen flyter på. Det är gastkramande.

”The zone of interest”

Filmens enda ljus kommer i form av insprängda scener med en flicka som cyklar ut om natten och gömmer äpplen där fångarna ska arbeta nästa dag. Idén fick Glazer av ett samtal med den polska kvinna som bott i huset filmen spelades in i, och som 12-åring gjorde just detta. Flickan som spelar henne bär hennes klänning och cyklar på hennes gamla cykel. Så nyss var det. Man får svindel. 

Jonathan Glazers filmer (bl a "Under the skin") har en tendens att kännas som om de är upphängda kring några få specifika bilder. Mellan dem blir det ofta lite tomt, men nyckelscenerna är film- och bildkonst som suger luften ur en och ringer kvar i kroppen. Vid ett tillfälle i "The zone of interest" är Rudolf Höss på väg ner för en vindlande trappa när han plötsligt stannar upp och verkar ha glömt varifrån han kom och vart han är på väg. Klipp till: dagens Auschwitz, där glasmontrarna med skohögarna som gör det ofattbara mer greppbart putsas. Klipp till: Höss fortsätter ner för trappan, in i mörker. Scenen är kärnan. Det handlar om här och nu. "The zone of interest" är otäckt aktuell, och kommer alltid att vara det.


Visas på bio.


”The Fall”

Passa även på att se...

... Jonathan Glazers kortfilm "The fall". En sex minuter lång mardröm som är svår att skaka av sig.

Visste du att...

... Polska Filminstitutet gått in med pengar, trots att landets lagar gör det kriminellt att beskylla nationen för minsta delaktighet i Förintelsen?


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och X (Twitter) för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

Följ ämnen i artikeln