Capcom har slutat bry sig

Publicerad 2013-09-11

Trots en lovande story är Lost planet 3 lika monotont och generiskt som väntat

ACTION Vi kan sätta punkt nu.

Många av oss gjorde det redan förra året när Capcom utannonserade ”Lost planet 3” och avslöjade att man lämnat över tyglarna till den tämligen usla amerikanska spelstudion Spark Unlimited.

Ett drag som kan sammanfattas med fyra ord: Capcom bryr sig inte.

Inspireras av ”Alien”

”Lost planet 3” är också precis lika mediokert som förväntat. De roliga co-op-striderna från

har här ersatts med en mer storycentrerad enspelarkampanj som hämtat inspiration från både ”The thing” och ”Alien”. Till spelets försvar är den skäggige huvudrollsinnehavaren Jim förvånansvärt sympatisk, och premissen inte alls dum.

Tyvärr kan man inte säga samma sak om själva speldesignen.

Konstlat och banalt

Man skjuter tusentals monster, man tar skydd bakom tusentals identiska pelare, man slåss mot samma typer av bossar om och om igen. Och så alla dessa spakar man måste dra i för att öppna upp nya rum med nya spakar som går till ytterligare nya rum; så konstlat och banalt att till och med ”Quake” hade hånskrattat åt det.

Det finns goda intentioner här, inte minst i storyn. Men det blir aldrig spännande eller intressant eftersom Spark Unlimited envisas med att ta alldeles för många billiga genvägar.

Resultatet blir istället att de går vilse fullständigt.

ANNONS