– Playstation 3 var bristfälligt utformad

Uppdaterad 2014-06-20 | Publicerad 2014-06-19

Playstations Europa-chef Jim Ryan om PS3-missarna, PS Vita-floppen och Project Morpheus

LOS ANGELES Sony har vind i seglen.

Efter en stark uppvisning på spelmässan E3, och ännu starkare försäljningssiffor för Playstation 4, kan det senaste decenniets dystra trend till slut vara på väg att vända.

Och trots att Microsoft just kontrat med en billigare Xbox One är Playstations Europa-chef självsäker.

– Det känns trevligt att ha fått en så bra start med Playstation 4, säger Jim Ryan i en exklusiv intervju med Spela.

Missade du första delen av vår stora intervju? Läs den här!

Sonys vd, och före detta Playstation-chefen, Kaz Hirai sa nyligen att PS4 troligen kommer generera större intäkter än PS2 – den mest framgångsrika konsolen någonsin. Tycker du att det är en rimlig målsättning?

– Uhm... Om min chefs chef säger det så är det givetvis en rimlig målsättning, hahahaha! Det där uttalandet möttes av en hel del skepsis. Kaz är väldigt smart, och jag vet att han tänkt igenom det noga. Det första jag vill säga om det här är att vi har en väldigt snabb digital affärsutveckling, som kan mätas i hundratals miljoner dollar. Det hade vi inte förut. Och det andra är att vi, för första gången – och jag tycker inte vi fick tillräckligt med uppskattning för det här – förlusterna under året då Playstation 4 lanserades var minimala. Hela speldivisionen var väldigt nära plus minus noll – det rörde sig om en förlust på omkring 70 miljoner dollar. Jämför detta med förlusterna under PS2:s första år på marknaden, eller de ännu värre förlusterna när vi lanserade PS3 – det här är en droppe i havet. Om man betänker dessa två faktorer ser Kaz Hirais uttalande plötsligt ganska trovärdigt ut. Har jag en kristallkula, vet jag hur mycket pengar vi kommer tjäna den här gången? Nej. Men vi har en lovande utgångspunkt.

”Playstation 3 var för dyr”

Så varför blev inte PS3 plattformen som drog in mer pengar än PS2?

– Jag nämnde att vi begått en del misstag. Den hade vissa... (lång paus) ...brister i sin utformning. Den var väldigt dyr att introducera, och sedan väldigt dyr att producera i förlängningen.

Vilka brister syftar du på?

– Ehm... jag vill inte bli för teknisk eller avslöja för mycket, men faktumet att priset vid lanseringen var 600 euro, och att vi ändå förlorade pengar på varenda enhet vi sålde, det säger en del om hur kostnaderna var strukturerade. Nuförtiden handlar det här mest om hur processorerna utformas. (Cell-processorn i Playstation 3 togs fram av Sony i samarbete med Toshiba och IBM, till ett pris av närmare 2,7 miljarder kronor, reds anm.) Så det var ett av många misstag vi begick. Och det var väldigt svårt i början. Vi har fått fason på det sedan dess, och det finns nu över 80 miljoner PS3-enheter världen över. I Europa är vi marknadsledande. Så vi har jobbat väldigt hårt, och det har inte varit lätt. Det har varit en väldigt svår konsolgeneration. Så det känns trevligt att ha fått en så bra start med Playstation 4.

”Hårt jobb att vända underläget”

Hur påverkades lönsamheten för PS3 av att den hade starkare konkurrenter än PS2?

– Om man har en konkurrent med en bra produkt, väldigt starka finanser, en lägre prislapp, och ett stort försprång – inte minst i Europa – så gör det livet svårt. Vi var sena i starten, och vi startade med ett tydligt prishandikapp. Att uppnå en klart marknadsledande roll, som vi gjort i Europa, har krävt väldigt hårt jobb.

Hur viktig är den japanska marknaden för Playstation numera?

– Japan fortsätter vara en av de tre stora marknaderna. Även om den verkligen är mindre än den varit förut. Sony är ett japanskt företag, och det betyder att Japan är en viktig marknad för oss. Två av studiorna du nämnde i en tidigare fråga – de är japanska. Som ett centrum för kreativitet, och källan till många av de fantastiska spel som släpps, är Japan väldigt viktigt. Så vi ägnar en hel del tid åt att tänka på Japan.

Så var det ett svårt beslut att försena lanseringen av PS4 i Japan?

– Ja. Min chef, Andy House, fattade det beslutet, och jag tycker att det var ett otroligt modigt och svårt sådant. Jag var väldigt stolt, eftersom PS4 i Europa släpptes ett par veckor efter USA – och det är första gången som Europa stått nästan längst fram i kön när vi släppt en ny konsol. Det var ett tecken på hur viktig den europeiska marknaden är för Sony. Under PS2:s och PS3:s livstider har vi varit viktigast i hela världen.

”För tidigt att prata Morpheus-lansering”

Jag fick testa ert virtual reality-headset Project Morpheus på E3, och blev väldigt sugen på att köpa ett. När kan vi förvänta oss en lansering?

– För närvarande gör vi inga uttalanden om en möjlig Morpheus-lansering. Just nu är den positionerad som ett tekniskt projekt. Vi... aah... vi presenterade den på Game Developers Conference i mars, och vi ägnar vår tid åt att lyssna noga på vad folk tycker när de provat den. Något som kanske är ännu viktigare är att vi diskuterar väldigt intensivt med utvecklare: ”Vad tycker ni, vilka sorters spel kan ni utveckla för den?” Det är en annorlunda spelupplevelse. Om vi tar spel som är avsedda att visas på en tv och för över dem till Morpheus kommer vi misslyckas. Så... alla på Playstation är väldigt uppspelta över det här. Men det är lite för tidigt för att prata om lanseringsdatum.

Men du kan bekräfta att den kommer lanseras?

– Nej, jag, jag... jag väljer mina ord väldigt försiktigt. Jag bekräftar att vi befinner oss mitt i ett tekniskt projekt, och när det är klart så fattar vi ett beslut om vad vi ska göra. Men jag upprepar igen, och du kan tolka det här hur du vill: alla på Playstation är väldigt uppspelta över vad denna nya teknik kan föra med sig.

”Lägger den inte i en kökslåda”

Så borde Morpheus...

– Gillade du den, förresten?

Ja, det gjorde jag. Jag var lite besviken på upplösningen – den var för låg, vilket gjorde grafiken grynig. Men det var en väldigt, väldigt... omslutande upplevelse. Förstås. Jag skulle väldigt gärna ha en hemma.

– Och den sortens saker är... Som jag sa, vi lyssnar på konsumenter och pratar med utvecklare. Och givetvis arbetar vi på själva tekniken i sig också.

Så Morpheus-enheten ni visade på E3 borde betraktas som en prototyp?

– Jag tycker att uttrycket ”pågående arbete” är passande. ”Prototyp” antyder att den kommer lanseras...

Jag förstår. Angående Playstation Vita – känner ni fortfarande är rätt verktyg för att bemöta det ökade intresset för mobilt spelande?

– Uhm... ja, de senaste två–tre åren har positioneringen av Playstation Vita förändrats bit för bit. Det handlar mer om att ha en portabel enhet i Playstation-ekosystemet. Det är fortfarande ganska många spel på gång till den – vi nämnde på presskonferensen att det är över 100 stycken. Så den sidan är fortfarande aktiv. Men vad vi verkligen är upphetsade över är användandet av Vita som en klient för Playstation-upplevelser som hämtas någon annanstans ifrån. Playstation 4:s ”remote play”-funktion är väldigt populär, och – vi kan spåra det här – när folk använder Vita för remote play så lägger de den inte i en kökslåda efteråt. De använder remote play gång på gång. Även streaming-tjänsten Playstation Now kommer kunna användas via Playstation Vita, så man kommer kunna streama PS3-innehåll till Vita.

”Ville sälja fler Vita-konsoler”

Apropå kopplingen till andra enheter: kommer vi någonsin få se en situation där ett Morpheus-headset kan kopplas till Playstation Vita? I remote play-syfte, till exempel?

– Oj, hahahaha! Wow! Hahaha!

För det vore intressant.

– Du borde komma och jobba i våra utvecklingslabb, haha... Det var en rejäl utsvävning, haha. Morpheus är, som sagt, ett tekniskt projekt, och den gör de saker du såg på mässgolvet. Och det är allt för tillfället.

Har Playstation Vita sålt lika bra som ni förväntat er? (Vita-försäljningen redovisas inte separat, utan bara ihopbuntad med PSP-försäljningen, reds anm.)

– Jag tycker det är rättvist att säga att vi hade velat sälja fler Vita-konsoler.

”Sverige en svår marknad”

– Och Skandinavien, inklusive Sverige, har alltid varit en svår marknad för oss på den bärbara fronten. PSP, som klarade sig väldigt bra världen över, fick alltid kämpa i Skandinavien. Och jag har aldrig hittat någon som kan förklara varför. Jag har säkert ställt frågan 100 gånger...

Tja, själv köpte jag två stycken...

– Du köpte två? Så det är inte ditt fel, haha! Men medan Playstation Vita fortfarande säljer i rimliga mängder så är vi inte i närheten av PSP-siffrorna. Om det är en värdefull del av vårt ekosystem? Absolut.

Men tror ni att ni någonsin kommer kunna matcha PSP-siffrorna, eller siktar ni på –

– Svårt att säga. Ehm... Vi tittar på den på ett lite annorlunda sätt, som en del av ett större ekosystem, snarare än en separat spelkonsol.

Okej. Tack för din tid.

– Tack. Det var en intressant konversation. Du fick mig nästan att försäga mig ett par gånger där, haha...

Läs första delen av vår stora Jim Ryan-intervju här!

ANNONS