– Vi öser kärlek över ”The last guardian”

Uppdaterad 2014-06-20 | Publicerad 2014-06-19

Playstations Europa-chef Jim Ryan om E3, hotet från Microsoft och The last guardian

LOS ANGELES Sony har vind i seglen.

Efter en stark uppvisning på spelmässan E3, och ännu starkare försäljningssiffor för Playstation 4, kan det senaste decenniets dystra trend till slut vara på väg att vända.

Och trots att Microsoft just kontrat med en billigare Xbox One är Playstations Europa-chef självsäker.

– Vi har fått ett försprång i Skandinavien, och vi vill utnyttja det så mycket vi kan, säger Jim Ryan i en exklusiv intervju med Spela.

Hur förtjust är du över att ”Titanfall 2” kommer till Playstation 4?

– Jag är inte säker på att något bekräftats än...

...och du är inte redo att bekräfta det här och nu?

– Jag är inte redo att bekräfta det här. Men det var ett fint försök. Hahaha! Man läser saker... och det kommer bli intressant att se vad som händer. Men jag är inte medveten om någonting... officiellt.

Med Microsofts färska prissänkning på Xbox One i åtanke, kom Sony till E3 med en känsla av att det verkligen gällde att prestera?

– Det här är kanske en semantisk poäng, men de har inte sänkt priset – de har introducerat en ny modell. Så de fortsätter sälja Xbox One-modellen med Kinect för 500 euro, vad nu det blir i svenska kronor...

”Viktigt statement till Sverige”

Tja, den är inte släppt i Sverige än.

– Just det! Du sa det åt mig. Men i de delar av världen där Xbox One är släppt – och vi är väldigt nöjda med att Playstation 4 är släppt i Skandinavien – kommer de fortsätta sälja Kinect-modellen för 500 euro eller 500 dollar, och introducera en ny modell utan Kinect för 100 euro eller dollar mindre (för att matcha PS4-priset, reds anm).

– Vi har förstås varit medvetna om det här i en månad eller så före E3. Om det förändrade vad vi sa eller gjorde på E3? Nej.

Men nu när de har en modell som är i nivå med PS4 prismässigt, hur känner du att värdet de två konsolerna erbjuder skiljer sig åt?

– Eftersom de kostar lika mycket handlar det istället om spelen, och om varumärkens värden... Vi har kämpat hårt den här gången för att vinna konsumenternas förtroende, genom att ha en viss konsekvens i våra avsikter. Vi har utvecklat en spelkonsol som först och främst är just en spelkonsol  – den kan göra många andra saker också, men vi har positionerat den väldigt mycket som en spelkonsol. Vi har varit tydliga, vi har varit konsekventa. Den är utformad som en spelkonsol, och både konsumenter och utvecklare verkar nöjda med det.

– Så skillnaden är en kombination av allt detta, tillsammans med vikten som vi på Sony lägger vid den europeiska marknaden. Vi har varit där i 20 år, vi tror att vi förstår Europa rätt bra, och för mig personligen var det viktigt att lansera konsolen i stort sett överallt i mina territorier före jul ifjol. Det var ett viktigt statement till spelare i Sverige, Skandinavien, Polen, Ryssland... det var viktigt för mig. Så vi fick lite försprång, och vi vill utnyttja det så mycket vi kan.

”Begick misstag med Playstation 3”

Så säger du att PS4 är mer av en renodlad spelkonsol än Xbox One...?

– Uhm, jag tänker inte kritisera Xbox One... Men vår filosofi, ända sedan vi började jobba på Playstation 4 för tre eller fyra år sedan, var att vi inte skulle upprepa misstagen vi begick – och ”misstag” är inte ett för starkt ord – med PS3. Den gången var vi förvirrade, vi satte priset för högt, vi var för sena. Alla de sakerna. Den här gången var vi väldigt säkra på att det här skulle bli en spelkonsol – när vi designade den, när vi konstruerade den, när vi tog fram utvecklingsverktygen för spelutvecklare, när vi satte priset, när vi byggde vårt nätverk – alla dessa beslut fattades i syfte att det här skulle bli en spelkonsol. Så jag tycker att vi har en ganska lättbegriplig, inte särskilt plottrig produkt som folk verkar uppskatta en hel del.

Om man tittar på ”Uncharted 4”-trailern från Sonys presskonferens inför E3 – renderades den i realtid? Jag vet att den renderades av spelmotorn, men sker det i realtid?

– Eeh... du vet, jag... du måste prata med Naughty Dog om det, för jag skulle verkligen inte vilja göra ett uttalande om det och upptäcka att det inte var sant. För det var många klipp som visades... och jag vill inte säga något som inte är sant.

Därför kostar multiplayer

Okej. För det stod att trailern renderades av en Playstation 4...

– Ja, det gjorde det.

...och det rådde viss förvirring kring huruvida det skedde i realtid. Okej, nästa fråga: en av sakerna spelarna älskade med PS3 var att det var gratis att spela multiplayer online, vilket det inte är på Xbox 360.

– Ja.

Så varför kände ni er tvungna att börja ta betalt för det på PS4?

– Ja, vi döljer inte det faktum att vi den här gången har... om man vill spela multiplayer online så måste man bli Playstation Plus-medlem (för 65 kr per månad eller 480 kr per år, reds anm). Skillnaden mot vad du sa är subtil, men i våra ögon är den ganska viktig. När vi funderade på vad spelarna faktiskt vill ha ut av en nästagenerationskonsol var det tydligt att vi behövde ta kvaliteten på online-upplevelsen till en ny nivå. Oavsett om man tittar på hur robust nätverket är, eller gränssnittet för användaren, eller olika features och funktioner... det var tydligt att vi behövde göra bättre ifrån oss. Men dessa förbättringar var inte gratis, och Sony är ett företag med ansvar till sina aktieägare, så utgifterna behövde tas igen på något sätt. Vi kunde antingen ha släppt konsolen för 500 euro istället för 400 – andra har valt det alternativet... – eller så kunde vi ha höjt spelpriserna, vilket andra också gjort. För oss var det viktigt att göra själva hårdvaran prismässigt attraktiv.

– Sedan försöker vi ta igen nätverksinvesteringarna från de som faktiskt använder nätverket. Men vi försökte göra det på ett sätt som inte var alltför smärtsamt. Så vi inkluderade online-multiplayer i Playstation Plus, där det finns ett stort värde för användaren – man får PS3- och PS Vita-spel gratis, och många spel till PS4 också. Det är ett ganska tilltalande paket. Om det behövde göras tyckte vi att det här var rätt sätt. Och reaktionen vi fick, på något vi faktiskt oroat oss en hel del för, var: ”Japp, det här är rättvist.”

”Ingen tvingar på dig free to play”

Om vi går tillbaka till E3-presskonferensen igen så nämndes det att PS4 ska bli en viktig plattform för free to play-spel.

– Ja.

Och ordet ”free” betonades speciellt – att de faktiskt ska vara gratis. Kan du förklara vad ni menade?

– Eh... Jag tror att det som sagts är att det finns andra konsoler där free to pay-... free to play-spelen kräver att man betalar för konsolens onlinetjänst. Och för oss – spelen som nämndes på presskonferensen måste man inte prenumerera på Playstation Plus för att spela. Det var det som åsyftades.

Free to play är en kontroversiell kategori för många spelare, och många utvecklare också. Ser du några risker med att ge sig in på det området?

– Jag, uhm... (paus) Det finns ett par intressanta poänger att diskutera när det gäller free to play. Den första är att det är en kategori som växer snabbt, på många plattformar. Och vi kände att det helt enkelt är i sin ordning att göra denna kategori tillgänglig på vår konsol. Om du gillar den sortens grejer så finns det där för dig. Om du inte gillar det är det ingen som tvingar dig att spela det. Så det handlade om att ge spelarna valmöjligheter.

– Men det är ganska annorlunda free to play-upplevelser än dem du kanske har på din telefon. Mobilspel kostar ingenting att börja spela – om man antar att du inte köpte den där telefonen för att spela spel så behöver du inte köpa någon hårdvara just för att spela spel, och du behöver inte köpa spelet heller. Playstation är förstås en konsol med ett tydligt hinder: du måste köpa själva konsolen innan du kan komma åt free to play-spelen. Från ett visst perspektiv kan man säga att de inte är gratis.

Vägrar bekräfta PS4-version

Jag är nyfiken på varför ni varken nämnde Quantic Dream (”Beyond: Two souls”), Polyphony (”Gran turismo”) eller Team Ico (”The last guardian”) på presskonferensen. Betyder det att vi istället får se mer av dem på Gamescom eller Tokyo Game Show?

– Tja, en sak som har sagts offentligt är att alla våra studior – vilket förstås inkluderar studiorna du just nämnde, förutom Quantic Dream, som inte ägs av Sony, så jag kan inte tala för dem – har PS4-projekt på gång.

...och ”The last guardian” är fortfarande på gång?

– ”The last guardian” är fortfarande på gång.

Som en PS4-titel?

– Det... eeh... du vet, allt vi säger just nu är att ”The last guardian” fortfarande blir överöst med kärlek och uppmärksamhet från vår sida.

Läs andra delen av vår stora Jim Ryan-intervju imorgon – på aftonbladet.se/spela!

ANNONS