Xbox-chefen om ”Redfall”: Jag är besviken

Vampyrspelet har sågats: ”Jag är upprörd på mig själv”

Gustav Sjöholm/TT

Publicerad 2023-05-05

Skärmbild från vapyrspelet "Redfall". Pressbild.

Xbox senaste storsläpp, vampyrspelet ”Redfall”, har inte imponerat på kritiker eller publik.

– Vi underlevererade, vilket jag ber om ursäkt för, säger Xboxchefen Phil Spencer.

Efter hyllade titlar som ”Dishonored”, ”Prey” och ”Deathloop” var förväntningarna relativt högt ställda när den Microsoftägda studion Arkane skulle släppa ”Redfall”.

Titeln, en skjutare som spelas med upp till tre andra kompisar, går ut på att bekämpa vampyrer i en öppen värld.

Men släppet den 2 maj har varken glatt recensenter eller användare, och ligger i skrivande stund på under 60 av 100 på sajten Metacritic, som sammanställer kritikerbetyg.

– Det är tvåsiffrigt under var vi trodde att det skulle ligga, medger Xboxchefen Phil Spencer i podcasten Kinda Funny

Inflytelserika IGN och Gamespot skriver båda att spelet helt enkelt inte var färdigt att släppas, och respektive recensent sätter fyra av tio i betyg. Spelare har också klagat på tekniska tillkortakommanden.

– Jag är besviken, jag är upprörd på mig själv, säger han och fortsätter:

– Bemötandet från kritiker är inte vad vi önskat. Det är en besvikelse. Jag får gaska upp mig, och se vad vi kan lära oss.

Spencer säger att Arkane kommer att fortsätta att jobba med ”Redfall”, och att han kommer att fortsätta att ge studiorna kreativ frihet när det gäller vilken typ av spel de skapar.

Följ ämnen i artikeln