Ett monsterbra mysterium med Benedict Cumberbatch

Netflix ”Eric” är ett ostyrigt och originellt måste

Publicerad 2024-05-30

TV-RECENSION Benedict Cumberbatch är magnifik som en alkoholiserad dockmakare och skitstövel som letar efter sin försvunna son i 80-talets New York – med ett stort monster i släptåg.

”Eric” är Netflix-serien du måste se just nu.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus

Eric

Netflix

Miniserie i sex delar

Av Abi Morgan, med bl a Benedict Cumberbatch, Gaby Hoffman, McKinley Belcher III, Dan Fogler, Ivan Morris Howe, Clarke Peters, Banar Kane, Erika Soto.

”Eric”.

THRILLER. Den välmeriterade walesiska manusförfattaren Abi Morgans ”Eric” är många olika saker, men ordinär är sannerligen inte en av dem, och att Netflix gav grönt ljus till det här udda projektet är lika otippat som glädjande.

Benedict Cumberbatch gör sin första stora tv-roll på flera år som Vincent, en dockmakare i 80-talets New York som har levt ett materiellt privilegierat liv och skapat ett soligt och omåttligt populärt barnprogram i stil med ”Sesame Street”.

Han är dock inte bara välbärgad och framgångsrik, utan också en olycklig, osympatisk, snarstucken och deprimerad man, som dricker för mycket och är jävlig mot både sina kollegor, sin fru Cassie (Gaby Hoffman) och sin nioårige son Edgar (Ivan Morris Howe). Och när Edgar en dag försvinner spårlöst på sin väg till skolan, på morgonen efter ett av hans föräldrars ständiga bråk, tappar Vincent det fullständigt, och faller ner i en spiral av sprit, skuld och sinnesvillor, där hans enda förtrogna är Eric.

Ett stort blått och vitt monster, som Edgar ritade innan han försvann och som Vincent nu tror ska hjälpa honom att få Edgar tillbaka.

Samtidigt utreder polisen Michael (McKinley Belcher III) fallet, som kanske eller kanske inte är relaterat till ett äldre fall med en annan försvunnen pojke, med en beslutsamhet och nit som inte alltid uppskattas av vare sig kollegor eller överordnade.

”Eric” är ett mysterium kring ett försvunnet barn med surrealistiska inslag. Men också en skildring av psykisk ohälsa och ett äktenskap i sönderfall, och inte minst en nedstigning i 80-talets ruffa New York, präglat av hemlöshet, aidskris, crackepidemi, klassklyftor, korruption och rasism inom poliskåren. Allt med monstret Eric som en sorts symbol för det mörka i människorna.

De riktiga monstren finns inte under sängen, som han säger.

Det pågår mycket, egentligen kanske lite för mycket, men Morgan lyckas väva ihop allt det ostyriga till en originell, fängslande och genuint gripande helhet.

Cumberbatch, som inte bara spelar Vincent utan även gör den skrovliga basrösten till Eric, är otrolig och lär sopa hem priser för det här. Men även Hoffman och Belcher står ut i en genomgående urstark ensemble. Och den levande, skitiga och nerklottrade retroskildringen av New York tar oss till en plats som är både härlig och förfärlig.

Ett måste.


Eric har premiär på Netflix den 30 maj.

ANNONS