Svenskarnas köpsug under Black friday har minskat

Publicerad 2023-11-24

Trenden är tydlig: betydligt färre handlar på Black friday jämfört med tidigare år, visar färska siffror.

Lurendrejeri och pengakris ligger bakom det minskade intresset.

– Det har skett ett trendbrott, säger Demoskops vd Karin Nelsson.

Black friday infaller egentligen i dag, men har kommit att bli en allt mer utdragen köpfest. I stort sett lockar butiker och kedjor med rabatterade erbjudanden under hela veckan, i vissa fall under hela månaden.

Trots detta visar Aftonbladet/Demoskops senaste undersökning att köpkraften bland svenskarna gått ned över tid.

Endast var tredje svensk – 33 procent – säger sig vilja köpa något under Black friday.

Det är en stadig minskning från 2017 då hela 42 procent sa sig vara köpsugna.

Även handeln i butik har halverats sedan 2019 – då handlade 18 procent i butik, jämfört med i dag då motsvarande siffra endast är 9 procent.

Det handlar svenskarna mest

De som dock planerar att handla uppger att det framför allt är dam- och herrkläder, som står på inköpslistan, följt av heminredningsartiklar, hemelektronik och kosmetika.

Dock råder det stor skillnad i vad män respektive kvinnor köper.

– Kvinnor köper generellt mer damkläder medan män köper herrkläder. Men kvinnor köper också mer heminredningsartiklar, medan ungefär lika många köper hemelektronik. Betydligt fler kvinnor köper kosmetika och skönhetsmedel, medan män köper mer datorspel och datorer och tv-apparater, vilket följer ett förväntat mönster. Kvinnor köper också mer barnkläder även om även en del män gör det med, säger Karin Nelsson, vd för Demoskop.

Resor inte populärt

Bland äldre och yngre ser konsumtionsmönstret också olika ut.

– Yngre handlar mer än äldre. Unga konsumerar mer film och musik, det är nästan bara de som handlar sådant och unga köper även böcker i högre utsträckning, vilket kanske beror på att många är studenter. Unga köper även mer kläder och accessoarer.

Saker som dock inte går så bra under köpveckan är byggmaterial, resor och ljudböcker.

– Jag är även lite förvånad att det inte är så många som köper mobiltelefoner.

”Black friday är ett lurendrejeri”

De som aktivt avstår från att handla under Black friday uppger olika skäl till varför – den främsta att man redan har allt man behöver, följt av att det är ett aktivt val för att inte bidra till ökad konsumtion, samt att man helt enkelt inte har råd.

– Samtidigt var det vanligare förut att man uppgav klimat- och miljöskäl men i år har det skett ett trendbrott och nu handlar det mer om att man inte har råd, säger Karin Nelsson.

Det finns även ytterligare en anledning till varför många aktivt väljer att avstå.

– En del av dem tycker att Black friday är ett lurendrejeri med förhöjda priser. Att allt bara är en stor köpfest.

Gå med i vår opinionspanel

Vill du vara med och svara på Demoskops undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om exempelvis samhällsfrågor och politik? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.

Följ ämnen i artikeln