5 av 10 H&M-plagg hamnade i Afrika

  • 5 av 10 H&M-plagg hamnade i Afrika

    H&M fortsätter att lova att kundernas gamla kläder ska återvinnas på miljövänligast möjliga sätt.

    Samtidigt har fler plagg i Aftonbladets spårning dykt upp i Afrika.

  • De tio plaggen i granskningen har nu tillsammans fraktats 8 828 mil.

  • Och mer än hälften har slutat i dumpningsländer.

Varje år tillverkas 100 miljarder plagg på jorden, något som skapar större klimat­utsläpp än allt flyg och all sjöfart tillsammans.

H&M, världens näst största mode­kedja, lovar att leda om­ställningen till grönt mode. På bara några år ska företaget ställa om och bli cirkulärt. Det förutsätter att kläderna kunderna köpt och tröttnat på återvinns – och hittar nya ägare.

I dag går det att gå in i vilken av världens över 4 000 H&M-butiker som helst och lämna in sina gamla kläder. Modekedjan uppger att plaggen ska tas om hand på miljövänligast möjliga sätt.

Efter att ha fäst digitala spårare – airtags – i tio plagg kunde Aftonbladet i juni avslöja att kläder skickas med långväga fossila transporter till länder i tredje världen, där de riskerar att dumpas och brännas okontrollerat och där exporten av använt snabbmode skapat en miljökatastrof.

Ett av plaggen hamnade i Benin, där second hand-kläder från Europa fyller stränderna, ett annat i Sydafrika och ett tredje i Indien.

Två plagg skickades till Rumänien och två förstördes i Tyskland och Polen för att bli fibrer.

Tre av plaggen hade slutat skicka signaler. Men inte för gott.

Det är sommar 2023. Runt om på jorden härjar dödliga skogsbränder och stora landområden hamnar under vatten.

Men framför allt är det hett. Extremt hett.

Togo är ett land stort som halva Lappland, inklämt mellan Ghana och Benin.

Hit fraktades nästan femtio miljoner kilo begagnade kläder från EU i fjol, enligt FN:s handelsstatistik. Det motsvarar 19 plagg för varje människa i landet.

Den 29 juni är en lätt mulen dag i huvudstaden Lomé. Temperaturen ska stiga till 31 grader, lite över snittet.

Flera hundra mil bort, i Stockholm, presenterar H&M sin vinst för andra kvartalet. Börsvärdet ökar med 43 miljarder kronor och storägaren Stefan Persson, 76, blir i ett slag ännu förmögnare.

Samma kväll dyker två av våra plagg, ett par svarta byxor och ett par svarta jeans, upp här.

Genom Google maps upptäcker vi en jättelik klädmarknad, liknande en enorm fyrklöver, där det fjärde bladet aldrig byggts. Det är hit byxorna och jeansen har kommit.

Lokala medier har genom åren beskrivit problemet: osålda plagg dumpas och bränns nattetid på en grusväg öster om marknaden, längs muren till en ödetomt. Boende vittnar om hur de lider av röken.

Kläder dumpas även längre ut, längs vattendrag och på stränder och majsfält eller på obebyggda tomter insprängda i bostadskvarter.

Helena Helmersson, vd på H&M.

Efter vårt avslöjande i juni försvarar H&M:s vd Helena Helmersson klädinsamlingen och uppger att modekedjan tillsammans med partnern – den tyska återvinnings- och avfallskoncernen Remondis – har en egen spårning, som visar att plaggen inte dumpas.

Hur spårningen av H&M-kläderna skulle se ut väljer hon dock att inte svara på:

– Vi är en av få seriösa spelare som ser till att det här sorteras. Varför går inte ni på spelare som inte håller på med sådan här sortering?

En rapport i juli från miljöorganisationen Changing Markets ger inget stöd för att den svenska modekedjan skulle agera mer ansvarsfullt.

Konkurrenter som Zara, Uniqlo, C&A, Primark och M&S, har visserligen snarlika problem med att hitta nya ägare till sina insamlade kläder.

Ändå sticker H&M ut i rapporten: ingen annan klädkedja skickar lika mycket till Afrika.

Vi skärmdumpar, noterar koordinater och skönjer mönster.

Upptäcker hur byxorna och jeansen i Togo fraktas runt mellan gigantiska marknader för använd fast fashion. Mönstret upprepas varje dag: några timmar på en klädmarknad, sedan vidare till nästa.

Runt om på jorden stiger temperaturen.

Juni blir rekordvarmt. Juli den hetaste månaden som uppmätts.

H&M lovar att halvera de sammanlagda klimatutsläppen till 2030. Under samma tidsperiod ska försäljningen av modekläder fördubblas.

Sasja Beslik.

Sasja Beslik, tidigare hållbarhetschef på Nordea och nu verksam vid SDG Impact Japan, är en av Sveriges främsta experter på att granska storföretagens hållbarhetslöften. Enligt hans beräkningar skulle det krävas en relativ utsläppsminskning på 15 procent varje år fram till dess för att klimatmålet ska nås.

En i hans ögon omöjlig ekvation.

– Det här visar att det inte går att koppla bort tillväxten av deras affär med utsläpp, säger han. Grön tillväxt är en illusion än så länge.

I ett mejl till Aftonbladet skriver H&M att målet är ”utmanande”, men möjligt att nå genom ny teknik, minskningar av utsläpp – och ökad återvinning.

 
Den 3 juli dyker den rutiga skjortan, det sista plagget i vår undersökning, upp i Mombasa i Kenya. Den börjar resa österut, längs landsvägar mot Afrikas inre, för att till sist hamna i Kampala i Uganda, på den enorma Owino-marknaden.

I juni hade våra tio plagg tillsammans färdats ett och ett halvt varv runt jorden.

Sedan dess har 3 036 mil tillkommit, långt över två varv nu.

 
Sex av de tio plaggen vi lämnade in till H&M har fraktats till u-länder, utan fungerande sophantering, där textilavfall förstör våtmarker och känsliga ekosystem.

Med samma fördelning skulle 56 av de 94 miljoner plagg modejätten uppger sig samla in varje år hamna i dumpningsländer.

Ghana är ett av de länder där kläder vi lämnar till återvinning istället blir sopor som skapar stora miljöproblem. Hit skickade H&M:s partner mer än en miljon plagg.

Den svartvita jackan vi spårade till Benin har legat still i 69 dagar.

Men en dag i slutet av juni får vi plötsligt nya signaler. Den rör sig ut från staden, för att hamna mindre än en mil från den nigerianska gränsen.

Jättelandet har sedan länge förbjudit import av second hand-kläder, men storskalig smuggling från Benin undergräver lagen.

Vår lokala journalist beger sig dit. Han finner en dammig ödetomt, intill ett igenbommat voodoo-tempel. Människorna han möter i middagshettan har inget sett.

Den svartvita jackan skickade senast signal från en ödetomt intill ett stängt voodoo-tempel.

Den rutiga skjortan i Uganda skickar en sista signal inifrån de ändlösa raderna av marknadsstånd, efter en 1 556 mil lång resa över land och hav.

Kanske kom den fram med en av de sista leveranserna. I augusti beslutar Uganda att följa Nigerias exempel och förbjuda import av använd fast fashion. Fler afrikanska länder står på tur, för att skydda både jobb och miljö.

Det afrikanska kontinentala frihandelsområdets ministerråd beslutar under sommaren att verka för ett totalförbud.

– Ministerrådets beslut är en stark signal om att vår gemensamma marknad inte kommer att användas som en dumpningsplats för begagnade kläder som kommer från utanför Afrika, sa generalsekreteraren Wamkele Mene.

Genom att ta del av tulldata kunde Aftonbladet i juni avslöja att H&M:s partner Remondis fraktat över en miljon plagg under årets första fyra månader till Ghana – det land som bedöms ha drabbats värst av textilavfall på jorden.

Solomon Noi, chef för Accras avfallshantering, väntar fortfarande på att H&M eller Remondis ska ta kontakt med honom för att hjälpa till med att sanera avfallet.

– Situationen blir allt värre, dag för dag. Våra stränder slukas av avfall, säger han.

Solomon Noi.

Vi analyserar geografiska positioner och förflyttningar, söker mönster som tyder på att något av de tio plaggen skulle ha köpts och hittat en ny ägare.

En röd kavaj skickar signaler från ett bostadsområde i Rumänien. Det förblir det enda.

Inget av de nio övriga plaggen i vår undersökning visar tecken på att ha använts igen.

 
Veckorna går. Medan de svarta byxorna, sydda i Bangladesh, fortsätter att transporteras runt mellan olika marknader i Togo, hamnar jeansen i ett område i huvudstadens utkant.

Den 28 augusti reser vår lokala journalist till punkten där de senast sågs.

Han finner ingen marknad och inget lager. Bara enstaka boende som aldrig sett till några svarta jeans. Runt hörnet gör han en upptäckt.

En dumpningsplats, full av kläder, skor och annat avfall. Den är alltför stor för att något ska kunna återfinnas.

Journalisten fortsätter till en specifik gatu­korsning, där de svarta byxorna för närvarande befinner sig.

Vi har förväntat oss att möta en lastbil med kläder. Men det som väntar är något annat: en hand­dragen kärra, full med kläd­säckar. Hålen i den översta säcken avslöjar innehållet: svarta byxor.

En man i plastsandaler släpar den fram, med muskel­styrka, under den stekande ekvator­solen.

Han stryker svetten ur pannan.

Förklarar att han försöker erbjuda klädsäckarna till säljare på marknaden, men att det enorma utbudet gör jobbet näst intill omöjligt.

Mannen ger oss också namnet på säckarnas ägare, en importör från Ghana vid namn Charles Kumasi.

I intervjun i juni uppger vd Helena Helmersson att H&M:s partner ”dubbel- och trippelkollar” var kläderna hamnar.

Vi finner importören inne på ett mörkt lager, överfullt av klädbalar. Han är allt annat än pratsam.

– Jag är här för att göra affärer, inte tala med journalister, säger han.

Sommaren summeras några dagar in i september: den hetaste på 120 000 år.

– Klimatkollapsen har börjat, konstaterar FN-chefen Antonio Guterres.

I USA har femtusen väderrekord slagits. I norra Indien tvingas tiotusentals på flykt undan extremregnen.

Men det är Afrika, som står för 4 procent av jordens utsläpp, som kommer att drabbas värst.

Eliina Brinkberg är klimatchef på det svenska klädmärket Nudie Jeans. Hon menar att modebranschen måste tala om ”elefanten i rummet” – att fast fashion-kedjor som H&M bygger sina affärsmodeller på att otroliga mängder kläder tillverkas varje år på jorden.

Så länge som man fortsätter att massproducera modeplagg köparna inte vill bära länge kommer butiksinsamlingar aldrig att räcka eller fungera, menar hon.

– Det krävs en grundläggande förändring av H&M:s affärsmodell för att de ska kunna få med sig sina kunder i omställningen, vilket är avgörande för en cirkulär affärsmodell och för att nå klimatmålen, säger hon.

 
Takten skruvas upp. Nya H&M-butiker ska öppnas, den brasilianska marknaden är näst på tur längs vägen mot dubblad försäljning.

Nästa års sommarmode är på väg. Före dess förbereder modekedjorna midseason sales, Black Friday, julhandel och mellandagsrea.

Vi frågar H&M vilka åtgärder de vidtagit sedan vår granskning i juni, men får inga konkreta svar.

 
Det är höst i Stockholm och garderober ska uppdateras.

”Säsongens nya denim” ropar H&M-reklamen ut, medan insamlingslådorna påminner oss vad vi kan göra med fjolårets jeansmode.

Sent på eftermiddagen den 19 september tystnar de svarta byxorna i Togo tvärt. Den sista signalen skickas från en grusväg bakom marknaden, femtio meter från den muromgärdade där kläderna om kvällarna bränns.

Fotnot: Aftonbladet har sökt H&M för en intervju med möjlighet till följdfrågor. Modekedjan har valt att svara skriftigt. Läs svaret här.

Beräkningen av antalet plagg har utgått ifrån en genomsnittsvikt för herr-, dam- och barnkläder på 300 gram.

H&M:s siffra om insamlade plagg är omräknad för t-tröjor.

Journalisten David Gnaha har bidragit till granskningen.

Läs H&M:s svar i sin helhet här

HÄR HAMNADE PLAGGEN:

  • Rosa kavaj

    Rosa kavaj

    Tillverkad i Vietnam.

    Inlämnad på H&M Drottninggatan i Stockholm den 27 januari 2023.

    Färdats: 385 mil

    Slutligt land: Rumänien

    Öde: Oklart. Sista signalen från en park.

  • Röd kavaj

    Röd kavaj

    Tillverkad i Vietnam.

    Inlämnad på H&M Västermalmsgallerian i Stockholm den 27 januari 2023.

    Färdats: 374 mil

    Slutdestination: Rumänien

    Öde: Troligen såld.

  • Grå jacka

    Grå jacka

    Okänt tillverkningsland.

    Inlämnad på H&M Fältöversten i Stockholm den 27 januari 2023.

    Färdats: 1 452 mil

    Slutdestination: Indien

    Öde: Okänt. Staden Panipat är känd för sin trådindustri. Gamla kläder klipps sönder för hand av kvinnor och barn.

  • Rutig skjorta

    Rutig skjorta

    Tillverkad i Bangladesh.

    Inlämnad på H&M Liljeholmen i Stockholm den 27 januari 2023.

    Färdats: 1 566 mil

    Slutdestination: Uganda

    Öde: Okänt. Sista signalen inifrån stor marknad för second hand-kläder.

  • Svarta jeans

    Svarta jeans

    Tillverkade i Bangladesh.

    Inlämnad på H&M Hornstull i Stockholm den 27 januari 2023.

    Färdats: 1 055 mil

    Slutdestination: Togo

    Öde: Okänt. Sista signalen från grusväg, i närheten av en dumpningsplats.

  • Svarta byxor

    Svarta byxor

    Tillverkade i Bangladesh.

    Inlämnad på H&M Globen i Stockholm den 27 januari 2023.

    Färdats: 1 065 mil

    Slutdestination: Togo

    Öde: Okänt. Sista signalen från gatukorsning, intill känd plats för kläddumpning bakom marknaden.

  • Vinterjacka med pälskrage

    Vinterjacka med pälskrage

    Tillverkad i Kina.

    Inlämnad på H&M i Farsta centrum i Stockholm den 27 januari 2023.

    Färdats: 1 580 mil

    Slutdestination: Sydafrika

    Status: Kvar hos importör.

  • Grå blixtlåströja

    Grå blixtlåströja

    Tillverkad i Myanmar.

    Inlämnad på H&M i Farsta centrum i Stockholm den 27 januari 2023.

    Färdats: 171 mil

    Slutdestination: Polen

    Öde: Nermald till fibrer.

  • Svartvit jacka

    Svartvit jacka

    Tillverkad i Kina.

    Inlämnad på H&M i Tyresö centrum den 27 januari 2023.

    Färdats: 998 mil

    Slutdestination: Benin

    Öde: Okänt. Sista signalen från ödetomt.

  • Huvtröja

    Huvtröja

    Tillverkad i Kambodja.

    Inlämnad på H&M i Tyresö centrum den 27 januari 2023.

    Färdats: 182 mil

    Slutdestination: Tyskland

    Öde: Nermald till fibrer.

 Här får du senaste nytt om klimatet – varje dag

Uppdaterad 2024-01-13 | Publicerad 2023-10-14

LÄS VIDARE

OM AFTONBLADET

Tipsa oss: SMS 71 000. Mejl: tipsa@aftonbladet.se
Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen och Alex Rodriguez
Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
Redaktionschef: Karin Schmidt
Jobba på Aftonbladet: Klicka här

OM AFTONBLADET