Lisebergs interna dokument: ”Vi har nu fått information om olycksorsaken”

Publicerad 2023-07-03

Två dagar efter dödsolyckan på Gröna Lund ska en ”tydlig och avgränsad teknisk faktor” ha pekats ut som orsak.

Det framkommer av interna dokument från Liseberg som har en likadan berg- och dalbanemodell.

– Vi såg tidigt en teknisk risk med tåget, säger Tomas Ojala, utredningsledare på Statens haverikommission.

I de interna dokument som Aftonbladet tagit del av ska Liseberg ha suttit i möte med haverikommissionen och ”stämt av detaljnivån avseende olycksorsaken”. Dokumenten var tänkta att publiceras för Lisebergs styrelse och medarbetare.

Liseberg skriver även att olyckan ska ha berott på en ”teknisk faktor”.

”Vi har nu fått information om olycksorsaken från statens haverikommission och med den informationen som utgångspunkt kan vi se att det som hände på Gröna Lund beror på en tydlig och avgränsad teknisk faktor – en faktor som inte återfinns på Liseberg.”

Såg tidigt en risk kopplat till tåget

Haverikommissionens utredning leds av Tomas Ojala som säger att de nu har avslutat de första undersökningarna på olyckplatsen i Stockholm.

– Just nu håller vi på med kontakter med vittnen, vi tittar igenom dokumentation och försöker skapa oss en bild av vilka delar som kan vara intressanta att titta på i den här händelsen, säger Tomas Ojala.

Haverikommission kan inte kommentera olycksorsaken i nuläget, men menar att de tidigt såg en risk kopplat till själva tåget.

– Vi kan inte säga exakt just nu vad det berodde på. Varför vi pratade med Liseberg är för att vi såg den här risken, säger Tomas Ojala.

Statens Haverikommission på plats dagen efter dödsolyckan på Gröna Lund.

Tomas Ojala.

”Väsentlig teknisk skillnad”

Med hänsyn till den pågående utredningen på Gröna Lund vill Liseberg inte i nuläget ge mer detaljer om själva olycksorsaken. I ett sms skriver Lisebergs PR-koordinator Sofia Wikstedt att:

”Med utgångspunkt i informationen vi fick till oss, kunde vi se en väsentlig teknisk skillnad, då Liseberg kör Lisebergbanan med andra - och nya (från 2018) tåg.”

Gröna Lund vill inte heller uttala sig kring olycksorsaken i nuläget.

– Vi vill inte spekulera i om vad som orsakat olyckan förrän utredningarna är klara, säger Gabriella Granditsky, presstalesperson på Gröna Lund och fortsätter:

– Det som haverikommissionen uttalat sig om är saker som de sett på plats och nu ska orsaken utredas, säger Gabriella Granditsky.

Utredningsledaren Tomas Ojala på Statens haverikommission menar att det kommer att ta tid innan de säkert kan fastställa vad som låg bakom olyckan. Bland annat tittar de på varför tåget gick sönder och hur personer kunde falla ur tåget.

– Det kommer dröja ganska länge innan vi har alla detaljer och kan säga exakt vad det är som ligger bakom, säger Tomas Ojala.