Sex företag riskerar höga viten efter rea-fusk

Publicerad 2024-06-13

Jysk är ett av företagen som ska ha fuskat med rean i höstas enligt Konsumentverket.

I höstas granskade Konsumentverket hundratals handlares erbjudanden under rean.

Nu framkommer att sex företag använt sig av fuskmetoder.

Bland dem förekommer Mio och Jysk.

I höstas gjorde Konsumentverket en omfattande granskning av reapåståenden inom e-handeln.

Nu kräver de att sex företag slutar med sina metoder, annars måste de betala höga vitesbelopp på mellan en halv miljon och två miljoner kronor. 

– Det är väldigt vanligt att man luras med att man säger att det är rea, men så är det inga egentliga prissänkningar utan det är bluff helt enkelt, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.

Företagen på listan

Bland de sex företagen finns väletablerade aktörer som Mio och Jysk samt de två klädbutikerna Bubbleroom Sweden och AIM Apparel. Två mindre möbelföretag, SE möbler AB och Sänghuset älgen AB är också med på Konsumentverkets blufflista.

De sex företagen har sagt att varorna är på rea, men har inte visat det lägsta priset varan sålts för under de senaste 30 dagarna. I stället har de jämfört med ett högre pris, vilket gör att reapriset verkar bättre än vad det är. I bland har de använt ett högre pris som antingen aldrig har använts eller bara använts några få dagar för att räkna ut reaprocenten.

Sju av tio bröt mot lagen

I konsumentverkets granskning tittade man på ett hundratal företag och deras metoder kring reor och prissättningar. Snart visade granskningen att sju av tio e-handelsföretag inte följer lagen när de lockar med sänkta priser.

Sedan dess har de flesta företag rättat sig frivilligt, men fortfarande finns problem på marknaden konstaterar Konsumentverket och KO.

– Det är mer regel än undantag att man fuskar, och det är branschen väldigt väl medveten om, säger Pär Magnusson.

Även möbeljätten Mio pekas ut.

Följ ämnen i artikeln