Centerpartiet vill k-märka nätfenomenet

Uppdaterad 2018-08-28 | Publicerad 2012-11-07

Youtube-videon har setts av miljoner – nu kan platsen där den spelades in bli kulturmärkt

Han är det största svenska internetfenomenet genom tiderna. Killen som fick en frisbee på sig och undrade vem som kastade och vad han skulle göra med sin skjorta.

Nio år efter den berömda Youtube-videon vill C i Västerås nu kulturmärka platsen där det hela utspelade sig.

Episoden inträffade på Djäkneberget och videon, som lagts upp av olika Youtube-användare sedan 2003, har setts av miljoner svenskar.

Mannen som hängde med sitt gäng på en frisbee-golfbana, blev träffad och konfronterade frisbeegolf-spelarna som filmade allt.

Kan bli första internet-kulturmärkningen

Nu vill Centerpartiet i Västerås kulturmärka platsen som i princip varje ung och kanske även medelålders person i Sverige sett på sin datorskärm.

”Vi önskar en minnesmärkning av Sveriges största internetfenomen ’vem vare som kasta’ och legitimera internets kulturella betydelse för hur vi lever våra liv på 2000-talet”, skriver partiet i ett pressmeddelande.

Enligt Centern har Västerås kommun chans att bli unik eftersom ingen tidigare kulturmärkt en internethändelse.

Kommunfullmäktige röstar om frågan i morgon torsdag.

Följ ämnen i artikeln