PR-strategen avslöjar sina fulaste tricks

Publicerad 2014-02-28

Tuffa angrepp, smutsiga kampanjer och fulspel.

Under supervalåret 2014 så hårdnar striden mellan partierna.

– Det gäller att psyka motståndaren, säger PR-konsulten Johan Molander, som avslöjade sina bästa knep i Aftonbladet TV:s "Partiprogrammet".

Med mindre än 200 dagar kvar till riksdagsvalet trappas striden om väljarna upp. Inte minst när det gäller att beskriva hur verkligheten ser ut.

I en kampanjfilm som LO släppte i veckan målar de upp hur regeringen Reinfeldt under sin tid vid makten har ökat klyftorna och gynnat höginkomsttagare. Filmen har kritiserats för att vara hårdvinklad och utelämna viktig fakta. Men på LO hävdar man att filmen ger en korrekt bild.

– Motståndarna i regeringskansliet och på borgerliga ledarsidor gör en medveten och elak feltolkning av filmen. Ingen har kunnat belägga ett enda sakfel, säger Johan Ulvenlöv, ansvarig för LO:s strategi och opinion på sociala medier.

"Rekordmycket står på spel"

Men tonen lär blir bli ännu hårdare ju närmare valet vi kommer. Johan Molander, PR-konsult och med ett förflutet inom Moderaterna, tror att risken för att det blir en smutsig valrörelse är stor.

– Det är rekordmycket som står på spel för såväl Alliansen som Socialdemokraterna. Tonläget kommer skärpas och vi kommer att få se mer negativa utspel. Det gäller att ta heder och ära av motståndaren, säger han.

"En dödssynd"

Men enligt Molander betyder det inte att den som spelar fulast automatiskt vinner valet.

– Negativa kampanjer kan vara effektivt, men det är inte alltid väljarna belönar det. Risken för bakslag är stor.

Om man jämför med exempelvis USA, där otrohet och personliga problem blir till politiska skandaler, skiljer sig Sverige avsevärt, menar Molander.

– I Sverige är det att sko sig på andras bekostnad som är värst. Skattefusk till exempel är en dödssynd.