Här är polisens nya bilar

Publicerad 2013-07-20

Volvo och Saab har länge varit de två vanligaste märkena bland polisbilar.

Men när Saab gick i konkurs och inte längre kunde leverera fick myndigheten se sig om efter andra modeller.

Idag rullar även målade Mercedes E-klass och Volkswagen Passat på vägarna i polisens tjänst.

Volvo V70 är den absolut vanligaste målade polisbilsmodellen som rullar på gatorna. Trots Saabs konkurs för två år sedan är Saab 9-5 kombi den näst vanligaste modellen.

– Volvo V70 är en trygg, pålitlig och bra bil, säger Peter Frisell, sektionschef för operativa avdelningen i Stockholms län.

När Saab inte hade möjlighet att leverera bilar ryckte Volkswagen in och ett stort antal Volkswagen Passat köptes in.

Nya bilmärken i ny upphandling

I det nya upphandlingsavtal som Rikspolisstyrelsen slöt i början av året tillkom två nya bilmärken som kan leverera bilar till polisen. De som ingår i upphandlingsavtalet idag är Volvo, Volkswagen, Mercedes, Opel, BMW och Ford Tristar. De nya i avtalet är Opel och BMW.

Tidigare har man inom polisen kunnat beställa specifika bilmärken och antal, exempelvis 20 Volvo-bilar. Numera gäller lagen om offentlig upphandling. Rikspolisstyrelsen skickar ut en kravspecifikation till de bilföretag som finns med i upphandlingen. De som motsvarar kraven återkommer då med svar. Idag är det även ett krav hos polisen att varannan bil ska vara miljöbil.

När en ny bil tas in till polisen ansvarar Rikspolisstyrelsen för att bilen testas ordentligt enligt olika kriterier, innan den till slut hamnar på gatorna.

– Det är tester av bromsar och hur värmetåliga bilarna är. En polisbil går väldigt hårt och är nästan alltid fullastad. Testerna görs för att det inte ska komma ut en bil som inte håller måttet, säger Anders Axén, chef för fordonssektionen på polismyndigheten i Västra Götaland.

Går tusen mil per månad

En polisbil som går i treskift kan gå tusen mil per månad. När en bil gått ett visst antal mil byts den ut.

– Vi måste behålla en polisbil i minst tre år och alla bilar blir mycket äldre än så. Jag skulle vilja att en bil som gått i Storgöteborg byts ut efter 20 000 mil. En bil som gått i Borås och Stenungsund skulle jag vilja ta ur tjänst efter 25 000 mil och göra om dem till transportbilar. Sanningen är att en bil går 30 000 mil innan den säljs av, säger Anders Axén.

Det är ekonomi och arbetsmiljö som styr när polisbilarna byts ut och vilka modeller som är aktuella.

– Vi kan inte ha en hur pluttig bil som helst. Den ska kunna erbjuda plats för en person som inte vill åka med, säger Peter Frisell.

Trots att Saab inte längre levererar bilar till polisen är det den näst vanligaste modellen av målade bilar, Saab 9-5 kombi.

– Vi kör med kombi eftersom vi måste ha så mycket utrustning med oss. Vi maxlastar ofta bilarna. Fordonen är mer utrustade än en standardbil. Det är inte alltid vi kan ta med så många passagerare som vi ska, säger Peter Frisell.

Polisbilar är bättre utrustrade än vanliga personbilar. De får extra stora bromsar och förstärkta chassin.

"Det var bättre förr"

Anders Axén menar att det på många sätt var bättre förr, när det gick att beställa specifika bilmärken.

– Rent egoistiskt var det bättre förr. Vi driver en verkstad och då kunde vi beställa bilar som verkstadspersonalen var utbildad på. Det blir problematiskt för oss om det först beställs ett antal Mercedes, sen BMW:s och sen Volvo. Det blir dyrt med verkstäder och mekaniker. Men det är inget vi kan komma runt. Vi får acceptera att regelverket är sådant, säger han.

Peter Nordström är yttre befäl i Roslagen. Tillsammans med kollegan Therese Max patrullerar de Roslagen i en Mercedes.

– Jag gillar verkligen Mercedes, den går väldigt bra. Framför allt för väghållningen och att det går bra att köra landsväg med den. Den är stabil och har fyrhjulsdrift, säger Peter Nordström.

Han har åkt med både Saab och Volvo förut. Therese Max gillar Volvo bäst.

– Det är olika för alla poliser vilken favorit man har, säger Peter Nordström.

De tillbringar flera timmar i bilen varje dag, ibland upp emot 6 timmar. Polisbilarna som de kör med byts ut varje år.

– Alla vill ju köra de nyaste bilarna. De äldre får gärna stå, säger Peter.