S reklamfilm bäst i världen

Publicerad 2015-01-24

På fredagen vann Socialdemokraterna och kampanjbyrån Reform Act priser i två kategorier vid Reed Awards i Las Vegas – bästa internationella politiska kampanj och bästa internationella webbvideo.

– Superkul är det. Jätteroligt, säger Carin Jämtin, Socialdemokraternas partisekreterare.

Under supervalåret 2014 gjorde Socialdemokraterna ett samarbete med kampanjbyrån Reform Act. Det resulterade i ett antal kampanjer, varav tre nominerades i Reed Awards internationella kategorier för bästa kampanj, bästa webbvideo och bästa tv-reklam.

Vann priser i två kategorier

Under fredagskvällen vann Socialdemokraterna och Reform Act priser i två kategorier under Reed Awards i Las Vegas i USA – bästa internationella politiska kampanj och bästa internationella webbvideo.

– Vi gjorde två fantastiska valrörelser och vi fick väldigt många engagerade medlemmar och ickemedlemmar. Det här är ett bevis på att vi har kreativa medarbetare och att det går att ta folkrörelsearbetet ett steg vidare in i en modern värld, säger Carin Jämtin, Socialdemokraternas partisekreterare, till Aftonbladet. 

Carin Jämtin förklarar att kampanjen visar på att man själv som person kan göra skillnad i samhället som helhet genom att engagera sig och ta ställning.

– Du eller aldrig handlade det om, säger hon.

"Gäller att hitta sanna öden"

Filmen handlar om Gustaf Seppelin Solli, som var nära att dö i en arbetsplatsolycka i Luleå för drygt tre år sedan. Med filmen vill Socialdemokraterna sätta fokus på att Sverige måste arbeta mer med arbetsmiljön och trygga jobb.

– Det är ett fruktansvärt livsöde. Jag är så tacksam över att Gustaf och hans pappa så öppet och fint ville berätta om en hemsk situation som berodde på dålig arbetsmiljö och på att arbetsgivaren inte tog sitt ansvar. Utan den sanna berättelsen hade videon inte haft samma känsla. Det gäller att hitta sanna öden för att beskriva det vi vill, säger Carin Jämtin.

Första svenskar som vinner priset

Hon tror att blandningen av kreativitet, påhittighet och nyfikenhet bland kreativa medarbetare och i en kul miljö ledde till vinsterna.

– Det här bevisar att vi har jobbat framtidsinriktat i flera år. Vi har provat olika metoder för att utveckla folkrörelsen och nå väljare och svenskar på olika sätt. Jag tycker att det bevisar att det här arbetet bär frukt, säger hon.

Socialdemokraterna och Reform Act är de första svenskar som vinner priset, något som Carin Jämtin tycker känns roligt.

– Det är alltid en bra känsla att vinna, men vi ska fortsätta att utveckla hur vi kommunicerar politik. Vi ska sätta orättvisor och felaktigheter i det svenska samhället på dagordningen. Det går att jobba vidare med folkrörelsearbetet på ett modernt sätt. Det ska vi hela tiden jobba med och hitta andra sätt.