Tiktok om SD:s dolda sponsring: ”Utvärdering från fall till fall”

Uppdaterad 2024-05-04 | Publicerad 2024-05-03

Tiktok uppmanar Sverigedemokraterna att vara öppna med sin sponsring av influencers på plattformen.
SD:s dolda stöd är lagligt i Sverige, men EU-kommissionen vill täppa till luckan i regelverket.
– Vi tillåter inte politiskt betald reklam hos oss, säger en talesperson för Tiktok.

Sverigedemokraterna betalar och sponsrar personer på Tiktok som sprider partiets politik eller på annat sätt stöttar partiet på plattformen.

Det görs i det dolda.

Enligt partiets kommunikationschef Joakim Wallerstein är anledningen till att sponsringen sker i det dolda att användare som öppet stöttar SD stängs av från plattformen.

Jimmie Åkesson (SD).

Tiktok vädjar: ”Hoppas att politikerna är öppna”

Kjartan Sverdrup är chef för public policy i Norge, med ansvar för Norden, på Tiktok. Han säger att politisk reklam på Tiktok är förbjuden.

– Vi tillåter inte politisk reklam eller insamlande av pengar i politiskt syfte på Tiktok.

SD uppger att partiet stöttar olika konton utan att man är öppna med det, hur ser ni på det?

– Vi kan inte veta vad som sker utanför plattformen, men vi tillåter inte politiskt betald reklam hos oss. Vi hoppas att politikerna är öppna med vilka kopplingar de har till eventuella tredjeparter.

– Om vi ser något som bryter mot våra riktlinjer så kommer det att tas bort.

SD påstår att om de är öppna med vilka de är, där de har sitt partinamn med i användarnamnet, så tas de användarna bort. Är det så?

– I teorin ja, men vi hoppas att politikerna är öppna med den typen av kopplingar så att vi aktivt kan gå in och ta bort det som bryter mot riktlinjerna. Det görs efter en utvärdering från fall till fall.

EU-förslag ska öka transparens

Enligt Konsumentverket räknas politiska budskap som samhällsinformation.

Därför gäller inte marknadsföringslagen, som förbjuder smygreklam på sociala medier.

Även Reklamombudsmannen, RO, anser att SD:s taktik är helt laglig.

– Politiska budskap skyddas av yttrandefriheten och då kan man som huvudregel inte reglera det politiska budskapet eller inlägget, säger Gunilla Welander, jurist på RO.

På regeringens bord

Men SD:s agerande, att i det dolda stötta influencers på Tiktok, kan snart bli olagligt.

I november 2021 gick EU-kommissionen fram med ett förslag på en förordning om transparens för politisk reklam.

I förordningen föreslås krav på att reklam som kommer från politiska aktörer, däribland partier, ska vara öppen med vem avsändaren är.

Förslaget ligger just nu hos kulturdepartementet.

– Enligt förordningen måste man vara mer transparent, men den är inte antagen ännu så i nuläget finns inte några krav eftersom marknadsföringslagen inte tillämpas på politiska budskap, säger Gunilla Welander på RO.

Kulturminister Parisa Liljestrand (M) skriver i en skriftlig kommentar till Aftonbladet att regeringen just nu ser över vilka åtgärder som svenska myndigheter kan behöva ta till för att förordningen ska göra skillnad i Sverige.

– Vi bereder nu ärendet och planerar för att kunna remittera sådana förslag i höst, skriver statsrådet.

Är det rimligt att partier ska vara öppna med sponsring i sociala medier?

– Sverige stod bakom beslutet i rådet då det handlar om vikten av att vara transparent med reklam, det vill säga betalt innehåll.

Joakim Wallerstein, kommunikationschef på Sverigedemokraterna.