SOS misstog köttbit i halsen för fylla

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-23

Mannen kvävdes

En man i Hudiksvall avled efter att han satt en köttbit i halsen.

SOS Alarm trodde att han var full och kopplade samtalet till polisen.

Telefonisten bröt mot rutinerna konstaterar Socialstyrelsen.

I augusti 2007 hittades en livlös man på en asfalterad gata i Hudiksvall av en förbipasserande.

När SOS Alarm larmas kopplar operatören över samtalet till polisen.

Mannen förs senare till sjukhus där han avlider. Dödsorsaken rapporteras vara att en köttbit fastnat i halsen.

Många samtal om berusade

I polisens avvikelserapport ifrågasätts varför fallet blev ett polisärende och inte ett vårdärende.

Larmoperatören hos SOS Alarm beskriver att det samma kväll pågick en gatufest i den närliggande staden Gävle. Det innebar att det kom in många samtal rörande berusade personer till 112.

Majoriteten av dessa samtal kopplades till polisen och arbetsbelastningen var hög under kvällen.

Enligt operatören hade hon till en början lagt upp ärendet, med den livlösa mannen, som ett vårdärende. Av okänd anledning valde hon istället att låta polisen besvara samtalet.

Följde inte rutinerna

Socialstyrelsen har granskat ärendet och konstaterar att telefonisten inte följde rutinerna för de inkommande samtalen. Hon borde ha ställt frågor om mannens andning, allmäntillstånd och övriga omständigheter.

Det går inte i efter hand att säga om mannens liv hade kunnat räddas ifall en ambulans direkt hade sänts till platsen.

SOS Alarm har genomfört en utbildning med den berörda operatören som omfattade både teoretiska och praktiska delar.